Course: Trends in pre-primary and primary education

« Back
Course title Trends in pre-primary and primary education
Course code KPV/XTPPV
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
- Theory: Vygotdský, Rogers, Piaget, Gardner - Theory Education - Changes in pre-primary and primary education in historical context. - The educational process and its components in terms of pre-primary and primary school - Personality of the teacher in the process of pre-primary and primary education. - Curricular reform curricula - RVP PV, FEP. - Educational Communication and interaction in primary school. - Research on pre-primary and primary education in terms of Europe and the world.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Demonstration, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes

Students will be provided with competencies that will get to the content and objectives of the course.
Prerequisites
General orientation in education and general didactics.

Assessment methods and criteria
Mark, Systematic Observation of Student, Seminar Work

The study of literature, reflection of current issues of primary and pre-primary education, a list of the literature. Submission of a research paper reflecting the relationship of the dissertation to the optional discipline.
Recommended literature
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VUP.
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra.
  • GARDNER, H. (2002). Dimense myšlení. Praha: Portál.
  • JAKUBÍKOVÁ, Z., KOSTRUB, D. (2009). Vybrané didaktické modely materskej školy uplatňované v sůčasnej didaktickej praxi. Prešov: Rokus.
  • KÁDNER, O. (1925). Základy obecné didaktiky. Praha: Unie.
  • KASÍKOVÁ, H. (1997). Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha : Portál.
  • KENNIEMI, M. (1984). Educational aims and the purposiveness of instruction. Helsinky.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika.. Praha.
  • KOMENSKÝ, J.A. (1958). Velká didaktika. In Vybrané spisy J.A.Komenského. Praha: SPN.
  • Komenský, Jan Ámos. Informatorium školy mateřské, Praha 1947.
  • KOSTRUB, D. (2008). Dieťa/Žiak/Študent-učivo-učiteĺ, didaktický alebo bermudský trojúholník?. Prešov: Rokus.
  • MAŇÁK, J. (1997). Alternativní metody a postupy. Brno: MU.
  • MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky.. Brno.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.. Brno: Paido.
  • Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
  • PETLÁK, J., KOMORA, J. (2003). Vyučovanie v otázkách a odpovediach.. Bratislava: IRIS.
  • PRŮCHA, J. DVOŘÁK, D. (1997). Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. Edukační realita: Základní pojmy a vztahy. Praha: Portál.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti.. Brno.
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
  • SPILKOVÁ, V. a kol. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.
  • STRONGE, J. H. (2002). Qalities of effective teachers.. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Šmelová, E., Souralová, E., Petrorvá, A. (2017). Social spects of elementary school inclusion in the context of international researchter. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E.. (2019). Unreserved acceptance in childś education. Olomouc: UP.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.
  • VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  • Vygotský. (1976). Myšlení a řeč. Praha: SPN.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogy (DC18) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogy (DC17) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Education (DC24-X) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Education (DC24-X) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -