Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Proměny v preprimárním a primárních vzdělávání v historickém kontextu v pojetí Evropy. - Teoretický východiska v kontextu primárního a preprimárního vzdělávání v pojetí Piaget, Vygotský, Gardner, Rogers, Montessori. - Teorie vzdělávání - Pedagogický odkaz J. A. Komenského - Edukační proces a jeho komponenty v podmínkách preprimární a primární školy. - Osobnost učitele v procesu preprimárního a primárního vzdělávání - proměny. - Kurikulární reforma, kurikulární dokumenty - RVP PV, RVP ZV. - Výzkum preprimární a primární edukace v podmínkách Evropy i ve světě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studentovy kompetence jsou upevněny absolvováním následujích povinných předmětů v průběhu studia: Teorie a metodologie vědy, Psychologické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Student prokáže znalosti v rámci uvedených okruhů, dále předloží teoretickou studii se zaměřením na preprimární a primární vzdělávání v kontextu disertační práce, doloží seznam prostudované literatury. A/ Okruhy ke zkoušce - Proměny v preprimárním a primárních vzdělávání v historickém kontextu v pojetí Evropy. - Teoretický východiska v kontextu primárního a preprimárního vzdělávání v pojetí Piaget, Vygotský, Gardner, Rogers, Montessori. - Soudobé teorie vzdělávání - Pedagogický odkaz J. A. Komenského - Edukační proces a jeho komponenty v podmínkách preprimární a primární školy. - Osobnost učitele v procesu preprimárního a primárního vzdělávání - proměny. - Kurikulární reforma, kurikulární dokumenty - RVP PV, RVP ZV. - Výzkum preprimární a primární edukace v podmínkách Evropy i ve světě. Předložení odborné studie: - reflektujícího vztah disertační práce k volitelné disciplíně, - přehledová studie se zaměřením na preprimární nebo primární vzdělávání v mezinárodním kontextu, studii student zašle týden před zkouškou na e-mailovou adresu garanta předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VUP.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra.
-
GARDNER, H. (2002). Dimense myšlení. Praha: Portál.
-
JAKUBÍKOVÁ, Z., KOSTRUB, D. (2009). Vybrané didaktické modely materskej školy uplatňované v sůčasnej didaktickej praxi. Prešov: Rokus.
-
KÁDNER, O. (1925). Základy obecné didaktiky. Praha: Unie.
-
KASÍKOVÁ, H. (1997). Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha : Portál.
-
KENNIEMI, M. (1984). Educational aims and the purposiveness of instruction. Helsinky.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika.. Praha.
-
KOMENSKÝ, J.A. (1958). Velká didaktika. In Vybrané spisy J.A.Komenského. Praha: SPN.
-
Komenský, Jan Ámos. Informatorium školy mateřské, Praha 1947.
-
KOSTRUB, D. (2008). Dieťa/Žiak/Študent-učivo-učiteĺ, didaktický alebo bermudský trojúholník?. Prešov: Rokus.
-
MAŇÁK, J. (1997). Alternativní metody a postupy. Brno: MU.
-
MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky.. Brno.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.. Brno: Paido.
-
Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
-
PETLÁK, J., KOMORA, J. (2003). Vyučovanie v otázkách a odpovediach.. Bratislava: IRIS.
-
PRŮCHA, J. DVOŘÁK, D. (1997). Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. Edukační realita: Základní pojmy a vztahy. Praha: Portál.
-
Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti.. Brno.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
-
SPILKOVÁ, V. a kol. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.
-
STRONGE, J. H. (2002). Qalities of effective teachers.. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
-
Šmelová, E., Souralová, E., Petrorvá, A. (2017). Social spects of elementary school inclusion in the context of international researchter. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E.. (2019). Unreserved acceptance in childś education. Olomouc: UP.
-
VALIŠOVÁ, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.
-
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
-
Vygotský. (1976). Myšlení a řeč. Praha: SPN.
|