Předmět: Kurikulum a teorie výuky

« Zpět
Název předmětu Kurikulum a teorie výuky
Kód předmětu KPV/XKTEV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: -Didaktika jako věda i jako nástroj učitele (vývoj didaktiky, pojetí didaktiky v anglosaském i v středoevropském kontextu, klasifikace teorií vzdělávání, klinický přístup, akční výzkum). -Koncepce kvality výuky (vyučování jako celistvý proces; interakce, individualizace a diferenciace, role zpětné vazby apod.). -Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, determinanty a teoretický kontext projektování kurikula. -Didaktické zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva), didaktická (a mikrodidaktická) analýza učiva (nároky kladené na učebnice a jiná edukační média). -Soudobé proměny vzdělávání a učitelská profese. -Dimenze (odborné, diagnostické, didaktické aj.) profesionality učitele. -Národní i mezinárodní výzkumy výuky a školního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle předmětu/Účastníci studia budou schopni: -charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání a vysledovat jejich odraz v aktuálním pojetí kurikula českých škol, vysvětlit roli didaktiky v práci učitele při v řešení situací ve prospěch jednotlivce či skupiny vzdělávaných, -předestřít ucelený náhled na problematiku kvality výuky, podrobněji pak vymezit podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na zabezpečení této kvality, dokumentovat na vhodných příkladech z edukační praxe, -v širším kontextu společenské reality prezentovat proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, objasnit vliv determinant kurikula, a to i vzhledem k projektování školního kurikula v aktuálním českém prostředí, -objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva), argumentovat ve prospěch požadavků kladených na optimální podobu učebnic aj. edukačních médií, -v globálním i specificky českém kontextu posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese, -prokázat opodstatněnost nároků kladených na komplex dimenzí profesionality učitele, přednést odborný náhled na učitelství jako profesi, prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů), -zdůvodnit význam, který má realizace národních i mezinárodních výzkumů výuky a školního vzdělávání pro rozvoj didaktiky jako vědy i pro edukační praxi, představit významné výzkumy a analyzovat jejich výstupy spadající do oblasti odborného zájmu účastníka studia.
Účastníci studia budou schopni: -charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání a vysledovat jejich odraz v aktuálním pojetí kurikula českých škol, vysvětlit roli didaktiky v práci učitele při v řešení situací ve prospěch jednotlivce či skupiny vzdělávaných, -předestřít ucelený náhled na problematiku kvality výuky, podrobněji pak vymezit podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na zabezpečení této kvality, dokumentovat na vhodných příkladech z edukační praxe, -v širším kontextu společenské reality prezentovat proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, objasnit vliv determinant kurikula, a to i vzhledem k projektování školního kurikula v aktuálním českém prostředí, -objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva), argumentovat ve prospěch požadavků kladených na optimální podobu učebnic aj. edukačních médií, -v globálním i specificky českém kontextu posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese, -prokázat opodstatněnost nároků kladených na komplex dimenzí profesionality učitele, přednést odborný náhled na učitelství jako profesi, prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů), -zdůvodnit význam, který má realizace národních i mezinárodních výzkumů výuky a školního vzdělávání pro rozvoj didaktiky jako vědy i pro edukační praxi, představit významné výzkumy a analyzovat jejich výstupy spadající do oblasti odborného zájmu účastníka studia.
Předpoklady
Student je schopen charakterizovat základní didaktické principy a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi v intencích publikací KALHOUS, Z., OBST, O. aj. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002; WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Komisionální zkouška se skládá ze dvou částí: (1) diskuse nad zpracovanou teoretickou studií, kterou student předložil, (2) ústní pohovor o okruhu vylosovaném ze seznamu okruhů ke zkoušce. Při zahájení zkoušky student předloží členům komise seznam prostudované relevantní literatury, tzn. min. 15 titulů, z toho min. 5 minimálně publikovaných ve světovém jazyce. Pokyny ke zpracování teoretické studie: V souvislosti se zamýšleným pojetím (obsahem) disertační práce student identifikuje problém, který je ukotven v obecné didaktice. Implementuje ho do kontextu práce a následně vyhledá a doloží, zda a jak byl zkoumán/diskutován/analyzován v domácím prostředí i v zahraničí. Předpokládá se dodržení nároků kladených na teoretickou studii, včetně odkazů dle zvolené bibliografické normy. Zpracovanou studii předá student nejpozději 7 pracovních dní před zvoleným termínem zkoušky ve třech výtiscích garantovi předmětu doc. Štěpáníkovi. Připomínáme, že v popisu předmětu je jako vstupní předpoklad (podmiňující studium předmětu) uvedena publikace KALHOUS, Zdeněk a Otto, OBST et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002 (a další vydání). Základní okruhy ke zkoušce vyplývají z cílů předmětu v platném akreditačním spisu: 1. Charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání a vysledovat jejich odraz v aktuálním pojetí kurikula českých škol, vysvětlit roli didaktiky v práci učitele při v řešení situací ve prospěch jednotlivce či skupiny vzdělávaných; 2. předestřít ucelený náhled na problematiku kvality výuky, podrobněji pak vymezit podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na zabezpečení této kvality, dokumentovat na vhodných příkladech z edukační praxe; 3. v širším kontextu společenské reality prezentovat proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, objasnit vliv determinant kurikula, a to i vzhledem k projektování školního kurikula v aktuálním českém prostředí; 4. objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva), argumentovat ve prospěch požadavků kladených na optimální podobu učebnic aj. edukačních médií; 5. v globálním i specificky českém kontextu posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese; 6. prokázat opodstatněnost nároků kladených na komplex dimenzí profesionality učitele, přednést odborný náhled na učitelství jako profesi, prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů); 7. zdůvodnit význam, který má realizace národních i mezinárodních výzkumů výuky a školního vzdělávání pro rozvoj didaktiky jako vědy i pro edukační praxi, představit významné výzkumy a analyzovat jejich výstupy spadající do oblasti odborného zájmu účastníka studia.
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. (2005). Učitel a žák v komunikaci. Brno: Paido.
  • HARGREAVES, A. (1990). Curriuclum and assessmentreform. . Buckingham : Open University Press.
  • HELMKE, A. (2007). UnterrichtsQualität: erfassen, bewerten, verbessern. . Seelze: Klett, Kallmeyer.
  • JANÍK, T. a kol. (2011). Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje.. Brno: MU.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECH, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření.. Brno: Paido.
  • KNECHT, P. JANÍK, T. a kol. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. . Brno: Paido.
  • KOSTRUB, D. (2008). Dieťa/Žiak/Študent-učivo-učitel´, didaktický alebo bermudský trojúholník? . Prešov : Rokus.
  • ORBIS SCHOLAE. Educational Change in theGlobal Context. Monotematické číslo..
  • ORBIS SCHOLAE. (2007). Kurikulum v proměnách školy. Monotematické číslo. .
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. . Praha: Grada.
  • WALTEROVÁ, E. (1994). Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. . Brno: MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -