Předmět: Trends in pre-primary and primary education

« Zpět
Název předmětu Trends in pre-primary and primary education
Kód předmětu KPV/X4TPE
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Student's competencies are fixed by passing the following subjects: theory and methodology of science, philosophical aspects of education, curriculum and theory of teaching Aims of the subject / students will be able to: - describe and explain the essence of changes in the didactic thinking in the second half of the 20th century and their reflection on pre-primary and primary education in European conditions to show a comprehensive overview of the curricular reform with a focus on issues, - pre-primary and primary education, to analyze in detail the current curriculum for pre-primary and primary education, in terms of the components of the individual curricula and their consistency, - explain and analyze didactical thinking in connection with the alternative school movement and pedagogical innovations in the last decade of the 20th century and its importance for pre-primary and primary education, - analyze the didactic process in pre-primary and primary education, focusing on its most important components (i.e. in terms of: objectives, content, teacher and pupil interaction, methods, organizational forms and didactic means and learning conditions), and will be able to demonstrate comprehension theoretical backgrounds and the ability to apply them in case study case studies, or analysis of school documents, - to focus on the researches with a focus on pre-primary and primary education in Europe and the world. Basic themes: - Definition of the subject of didactics, the relation of didactics and field didactics, methods of didactic research. - Changes in pre-primary and primary education in a historical context. - Educational process and its components in the pre-primary and primary school conditions. - The personality of the teacher in the process of pre-primary and primary education. - Curricular reforms, - Educational communication and interaction at primary school. - Effective approaches to managing the teaching process in pre-primary and primary education. - Pre-primary and primary education research in Europe and the world.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Doporučená literatura
  • BANDURA, A. (1991). Social-cognitive theory of self-regulation. Organisational Behavir and Human Decision Processes, 50, s. 248-287..
  • CRAFT, Anna, CREMIN, Teresa a Pamela BURNARD. (2008). Creative learning 3-11 and how we document it.. London: Institute of Education Press.
  • KENNIEMI, M. (1984). Educational aims and the purposiveness of instruction. Helsinky.
  • KORTHAGEN, F. (2004). In search of the essence of good teacher:toward a more holistic approach in teacher education, Teacher and Teacher Education, č. 1, s. 77-97..
  • MARTIN, Barbara. (2011). Children at play: Learning gender in the early years. London: UCL Institute of Education Press.
  • STRONGE, J. H. (2002). Qalities of effective teachers.. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • UPPSALA UNIVERSITET. (2017). Education for equality - Social, linguistic and cultural inclusion. Uppsala University: Graphic Services.
  • WOOD, Elizabeth. (2013). Play, learning and the early childhood curriculum. 3rd ed.. London: SAGE publications Ltd.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -