Vyučující
|
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy vědeckého pedagogického výzkumu. Výzkumné práce v pedagogice a ve školské praxi. Druhy pedagogického výzkumu. Metody vědecké práce. Etapy pedagogického výzkumu. Metody pedagogického výzkumu (metoda pozorování, metoda pedagogického experimentu, metoda rozhovoru, metoda dotazníková). Statistické metody. Postup při zpracování závěrečné práce. Formální a obsahová stránka závěrečné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s vědeckým výzkumem v pedagogice, jeho druhy a metodami pedagogického výzkumu. Orientuje účastníky připravující se ke zpracování závěrečné práce k cílevědomé a hospodárné výzkumné činnosti. Aplikuje získané poznatky, zejména využití výzkumných metod, na konkrétní témata, která vycházejí z procesu na preprimární škole nebo se dotýkají dalších otázek preprimárního vzdělávání.
|
Předpoklady
|
Odborná znalost pedagogických východisek
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast na výuce - písemné zpracování tezí závěrečné práce a jejich obhájení
|
Doporučená literatura
|
-
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
SKUTIL, Martin a kol. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha.
-
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
|