Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifické rysy pedagogické diagnostiky v práci učitele primární školy. 2. Přehled jednotlivých oblastí pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostika osobnosti žáka, pedagogické práce učitele, diagnostika třídy, rodinného prostředí, diagnostika dalších činitelů působících mimo školu. 3. Přehled a rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele primární školy, uvedení konkrétních příkladů. 4. Problematika připravenosti dítěte ke vstupu do školy, diagnostika školní zralosti. 5. Diagnostika předpokladů ke čtení a psaní, diagnostika specifických vývojových poruch učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Záměrem předmětu je připravit budoucí učitele 1. stupně ZŠ jak po stránce teoretické, tak i praktické pro plnění jejich diagnostické funkce. Posluchači se seznámí s úkoly, specifickými rysy a oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a osvojí si dovednosti využití jednotlivých diagnostických metod v pedagogickém procesu.
Studenti se orientují v problematice diagnostiky na primární škole
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve výuce - zpracování semestrálního úkolu dle pokynů vyučujícího (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně)
|
Doporučená literatura
|
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
HRABAL, V. (1989). Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.
-
CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
-
MOJŽÍŠEK, L. (1986). Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN.
-
Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.
|