Course: Methodology of Natural Sciences

« Back
Course title Methodology of Natural Sciences
Course code KPV/WDPŘ
Organizational form of instruction Lecture
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Demonstration, Projection (static, dynamic), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 12 hours per semester
  • Attendace - 6 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 15 hours per semester
Learning outcomes
Methodology applied to natural sciences teaching - botany, zoology and physics. The main focus is on developping skills in this field for further broading of knowledge on secondary schools. Goals, content and role of natural sciences teaching. Right methods, forms and teaching aids for the education of natural sciences.
Students accquire gualification according to defined objective.
Prerequisites
Students accquire qualification according to defined objectives.

Assessment methods and criteria
Mark, Written exam

Recommended literature
  • COUFALOVÁ, J. (2006). Projektové vyučování.. Praha: Fortuna.
  • DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
  • PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
  • PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
  • PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
  • PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester