Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Fyzikálně-chemická a meteorologická část přírodovědy 2. Mineralogická, petrografická a pedologická část přírodovědy 3. Botanická část přírodovědy 4. Zoologická část přírodovědy 5. Ontogeneze a fylogeneze člověka v učivu přírodovědy 6. Biologie člověka v učivu přírodovědy 7. Zdravotní výchova v primární škole Využití potenciálu profesního učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci, reflexi a evaluaci výuky přírodovědy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení, zahrnuje okruhy botanické, zoologické a fyzikální. Zaměřuje se na vytváření základních vědomostí a dovedností, které se u žáků budou dále rozvíjet na druhém stupni ZŠ v jednotlivých vědních oborech. Orientuje se na pojetí, cíle a úkoly přírodovědy. Analyzuje obsah učiva včetně integrálních součástí, zabývá se otázkami uplatnění vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
- odevzdání souboru botanických karet (20 ks) dle zadání vyučujícího - odevzdání souboru zoologických karet (20 ks) dle zadání vyučujícího - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, minerálů a hornin) - metodická příprava na výukový blok s akcentem na aktivizaci žáků, experimentování, výuku v terénu, apod., obhajoba v kolokviu
|
Doporučená literatura
|
-
COUFALOVÁ, J. (2006). Projektové vyučování.. Praha: Fortuna.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
|