Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení s historií písma a psaní Porozumění primárním psychologickým aspektům, které ovlivňují nácvik elementárního čtení a psaní Osvojení vědomostí a dovedností umožňujících aplikaci výukových forem, metod a strategií, které rozvíjejí čtenářskou a písařskou gramotnost Orientace v aktuálních a alternativních vyučovacích metodách prvopočátečního čtení a psaní Teoretické a praktické zvládnutí metodologických postupů při výuce čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyuč. čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metod. literaturou, učebními pomůckamia metod. postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyuč. čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metod. literaturou, učebními pomůckamia metod. postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
- aktivní účast na cvičeních - absolvování náslechové praxe v 1. ročníku ZŠ (min 4 vyučovací hodiny, potvrzení vedením školy) - vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma - vytvoření portfolia uvolňovacích cviků pro přípravné období psaní - didaktický test
|
Doporučená literatura
|
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
-
FASNEROVÁ, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
-
FASNEROVÁ, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
-
Jesenský, J. (1992). Metodika nácviku čtení a psaní. Praha: SNS.
-
SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
|