Předmět: Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 3 - Vlastivěda

« Zpět
Název předmětu Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 3 - Vlastivěda
Kód předmětu KPV/WDP3X
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí předmětu vlastivěda v RVP ZV. Analýza učebnic, práce s učebnicí. Organizační formy ve vlastivědě. Vyučovací metody ve vlastivědě. Příprava učitele ve vlastivědném vyučování, didaktická analýza učiva. Plán a mapa jako základní vyučovací prostředek, využití dalších učebních pomůcek. Osobnost učitele ve vlastivědném vyučování. Prověřování a hodnocení, příprava úloh, sestavení pracovních listů, didaktická hra.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Předmět navazuje na Integrovaný společenskovědní základ a prohlubuje učivo v kontextu jeho aplikace do praxe. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit pojem vlastivěda v historickém kontextu - charakterizovat očekávané výstupy a učivo vlastivědy v RVP ZV - definovat a klasifikovat organizační formy a metody využívané ve vlastivědě - vysvětlit význam vyučovacích prostředků ve vlastivědě - posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic vlastivědy - analyzovat učivo vlastivědy a vytvářet přípravy na vyučování - vytvářet úlohy, pracovní materiál, testy a prověrky pro žáky Témata Vlastivěda v historickém kontextu a její význam. Cíle a úkoly vlastivědy. Učivo vlastivědy 4. a 5. ročníku primární školy. Organizační formy a vyučovací metody ve vlastivědě. Vyučovací prostředky a jejich význam pro výuku vlastivědy. Analýza učebnic vlastivěda a jejich porovnání s RVP ZV. Metodika tvorby úlohy, testu, prověrky pro žáky uvedených ročníků.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Student zpracuje prezentaci svého regionu z hlediska geografického, historického i současného (památky a jejich význam, významné osobnosti regionu, hospodářství, flóra a fauna, znak, popř. prapor města (obce), název, kultura, tradice a folklor, proměna místa ve staletích, pověsti). Na základě materiálu z regionu zpracuje seminární práci-metodické zpracování tématu do výuky vlastivědy.
Doporučená literatura
  • FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
  • KANCÍR, J., MADZIKOVÁ, A. (2003). Didaktika vlastivedy. Prešov: UNIVERSUM.
  • UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
  • VAVRDOVÁ, A. (2009). Didaktika vlastivědy. Olomouc : UP.
  • VAVRDOVÁ, A. (2014). Olomouc a já - pracovní sešit k regionální učebnici pro 4. a 5. ročník ZŠ. pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava: MONTANEX.
  • Vavrdová, A. (2014). Olomouc a já - regionální učebnice pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr