Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny. Legislativa. Organizační formy ZdTV (vyučovací jednotka, domácí cvičení, jiné formy). 2. Pohyb a pohybová aktivita. Složky a fáze pohybu, základní cvičební polohy. 3. Didaktické zásady, metody a postupy ve ZdTV. 4. Držení těla (definice, vymezení pojmu, hlavní znaky správného držení těla a jeho význam. 5. Nesprávné držení těla (vnitřní a vnější příčiny jeho vzniku), metody pro hodnocení držení těla. 6. Svaly posturální a fázické, posturální stereotyp . 7. Svalová nerovnováha (charakteristika, příčiny a důsledky svalové nerovnováhy). 8. Svalové dysbalance v oblasti trupu, pánve, krku a hlavy, v oblasti dolních končetin) 9. Ochablé držení těla - celková uvolněnost. Zvětšená hrudní kyfóza. Zvětšená bederní lordóza. 10. Plochá záda, skoliotické držení těla, kolena, valgozita a varozita kolenních kloubů, ploché nohy. 11. Nadměrná hmotnost a obezita (příčiny a důsledky, vhodná a nevhodná cvičení). 12. Oslabení dýchacího aparátu (příčiny, vhodná a nevhodná cvičení). 13. Oslabení oběhového aparátu (příčiny, vhodná a nevhodná cvičení).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je seznámit studenty s oblastí zdravotní tělesné výchovy jako formy tělesné výchovy pro zdravotně oslabené jedince. Studenti se seznámí s metodikou hodnocení a testování podpůrně pohybového systému, a to především se zaměřením na diagnostiku držení těla a svalových dysbalancí. Studentům bude objasněna podstata a hlavní příčina svalové nerovnováhy. Studenti se naučí praktickým dovednostem z oblasti vyrovnávacích, uvolňovacích a kompenzačních cvičení.
1. Student získá základní vědomosti o příčinách a důsledcích zdravotního oslabení. 2. Naučí se praktickým činnostem využitelným v prevenci a kompenzaci vadného držení těla.
|
Předpoklady
|
Znalost anatomie a fyziologie člověka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- úspěšné zpracování seminární práce na zvolené téma v kontextu didaktického výstupu - praktický výstup (demonstrace seminární práce) - úspěšné absolvování kolokvia - 80 % aktivní účast na cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁLOVÁ, I., ALÁČOVÁ, P.G. (2006). Vyšetřování pohybového aparátu. Olomouc: Hanex.
-
Dostálová, I.; Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc.
-
Hálková. (2006). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební texty. I. část, Obecná.
-
Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Rychlíková, E. (1997). Manuální medicína.Průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch.. Praha: Avicenum.
-
Syslová. (2011). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení.
-
Tichý, M. (2000). Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton.
|