Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přínos školní TV pro somatický vývoj jedince. Pohybová a fyziologická účinnost různých forem Tv v souvislosti s motorikou dětí mladšího školního věku. Cíle a úkoly TV na 1. stupni ZŠ. Problematika organizačních forem TV z pohledu bezpečnostních zřetelů. Učební činnost učitele - didaktické proncipy a jejich specifika dle věku, pohlaví, zdravotního stavu dětí. Aplikace didaktických stylů. Příprava učitele na vyučování - organizace výuky, členění vyučovací hodiny (epizody) TV, sportovní soutěže a akce. Samostatné praktické didaktické výstupy studenta ve VJ TV na 1. stupni základní školy. Bezpečnost v tělesné výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Orientace v interakční struktuře vztahů a prvků procesu TV na 1. stupni ZŠ. Organizační formy TV dětí mladšího školního věku. Plánování v TV jako předmětu s výchovným, vzdělávacím, zdravotním a prožitkovým aspektem. Učební činnost učitele, spektrum didaktických stylů. Praktické uplatnění vědomostí ve výuce TV na 1. stupni škol. Bezpečnost a ochrana zdraví žáka v tělesné výchově.
Získat způsobilost vést v efektivní rovině vyučovací epizody tělesné výchovy dětí mladšího školního věku, zohledňovat individuální zvláštnosti v rozvoji motoriky, rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti v podmínkách školní tělesné výchovy.
|
Předpoklady
|
schopnosti umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve cvičení 80 % - úspěšné absolvování didaktického výstupu (zvolený segment VJ TV) - správně zpracovaná cvičná příprava na realizovanou VJ TV (segment) - úspěšné zpracované záznamy z cílených pozorování Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1.9.2007).. Praha.
-
Bartoňová, R., Ješina, O. (2012). Individuální vzdělávací plán ve školní TV. Olomouc.
-
Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., Mužík, V. (2015). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha.
-
Karásková, V. (2011). Motivační náměty pro podporu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Křenková, O. (2010). Kreativní ateliér. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Lochmanová, L., & Mazal, F. (1998). Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně a efektivně. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Rychecký,A., Fialová. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha UK, 1995..
-
Skopalová, J. (2010). Záblesky bezpečí dítěte. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno, 2002..
-
VÚP. (2017). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.
|