Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Význam pohybové aktivity v kontextu ontogeneze dítěte. Motorika dítěte. TV v kurikulárních dokumentech Cíle a úkoly TV na 1. stupni ZŠ. Fyziologická účinnost pohybové aktivity a možnosti monitoringu v mladším školním věku. Organizační formy TV jako součást optimálního pohybového režimu žáka. Plánování organizačních forem TV v rámci ŠVP. Učební činnosti učitele - aplikace didaktických zásad, metod, postupů a stylů v TV a jejich specifika u dětí mladšího školního věku. Příprava učitele na výuku tělesné výchovy (VJ TV, tělovýchovná vycházka, terénní výuka, kurzy plavání a základů lyžování, TV v ostatních předmětech a pohybová aktivita o přestávkách). Bezpečnost v organizačních formách tělesné výchovy, legislativa vztahující se k bezpečnosti žáka v TV. Samostatné didaktické výstupy studentů ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy na 1. stupni základní škol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit interakční strukturu základních faktorů didaktického procesu v TV, - plánovat různé organizační didaktické formy tělesné výchovy ve školní praxi, - aplikovat didaktické zásady ve výchovně-vzdělávacím procesu tělesné výchovy, - orientovat se v učebních činnostech učitele v tělesné výchově, - plánovat využití didaktických metod, postupů a stylů ve vyučovací hodině tělesné výchovy, - zpracovat přípravu na vyučovací hodinu tělesné výchovy, orientovat se v problematice přípravy IVP pro žáka se SVP, - hodnotit úroveň pohybových schopností a osvojení pohybových dovedností žáka, - pochopit faktory bezpečnosti a ochrany zdraví žáků v různých organizačních formách tělesné výchovy, - orientovat se v legislativě vztahující se ke školní tělesné výchově.
Získat způsobilost vést efektivně vyučovací epizody tělesné výchovy dětí mladšího školního věku, zohledňovat individuální zvláštnosti v rozvoji motoriky, rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti v podmínkách školní tělesné výchovy.
|
Předpoklady
|
způsobilost umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve výuce min. 80 %, - seminární práce: správně zpracovaná příprava na VJ TV - didaktický výstup na základě zpracované přípravy na VJ TV - úspěšné absolvování zkoušky - portfolio z oblasti tělesné výchovy Požadavky pro udělení zápočtu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, H. (2012). Školáci v pohybu. Praha.
-
Fialová, L., & Rychtecký, A. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
-
Lochmanová, L., Mazal, F. (1998). Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc : HANEX.
-
Miklánková, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně, efektivně. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. Tělesná výchova na 1. stupni škol. Olomouc.
-
MIKLÁNKOVÁ, L. (2013). Základy gymnastiky, Akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: UP.
-
Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno, 2002..
|