Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení pojmů region, regionální prvek, vlastenectví, národní a kulturní identita. Kulturní hodnoty a tradice svého regionu. Tradice regionu a jeho kulturně historické dědictví. Regionální vlastivěda v RVP ZV (vzdělávací oblasti a integrace učiva o regionu). Náměty pro pedagogickou praxi se zaměřením na regionální vlastivědu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Důraz kladen na regionální problematiku, využití teoretických poznatků v praxi (práce s RVP ZV v oblasti Člověk a jeho svět).
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Znalosti z oblasti geografie, historie, společenských věd a regionu v rozsahu učiva základní školy a všeobecná orientace v oblasti didaktiky vlastivědy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Průběžné vypracování úkolů. Prezentace učiva na vybrané téma svého regionu pro žáky 4. nebo 5. ročníku ZŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
-
GRECMANOVÁ, H. a kol. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
-
KANCÍR, J., MADZIKOVÁ, A. (2003). Didaktika vlastivedy. Prešov: UNIVERSUM.
-
PARKAN, F a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka.. Praha: PdF UK.
-
UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
-
VAVRDOVÁ, A. (2009). Didaktika vlastivědy. Olomouc : UP.
-
VAVRDOVÁ, A. (2014). Olomouc a já - pracovní sešit k regionální učebnici pro 4. a 5. ročník ZŠ. pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava: MONTANEX.
-
Vavrdová, A. (2014). Olomouc a já - regionální učebnice pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava.
|