Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prohloubení techniky plaveckých způsobů prsa, znak, kraul - uzlové body techniky, průpravná cvičení. Technika dopomoci unavenému plavci, činnosti při záchraně tonoucího, startovní skok, skok záchranáře, první pomoc. Specifika výuky plavání u dětí. Didaktické metody a postupy v procesu adaptace na vodní prostředí, základních plaveckých dovedností a základů plavání dětí a jejich aplikace v praxi v rámci didaktických výstupů v plavecké škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Seznámení studenta se zásadami bezpečnosti při výuce plavání.Seznámení s didaktickými zásadami, metodami, styly a postupy, jejich specifiky a praktickou realizací při výuce dětí. Bezpečnost při školním plaveckém výcviku. Hry ve vodním prostředí. Seznámení s technikou základních plaveckých způsobů. Seznámení s technikami dopomoci při výuce základních plaveckých dovedností a plavání. Záchrana tonoucího.
Student chápe význam pohybových činností ve vodním prostředí z hlediska regenerace a relaxace a význam plavání pro zdraví dítěte. Zná a dodržuje pravidla BOZ při výuce plavání v rámci předplaveckého a plaveckého výcviku dětí. Orientuje se v didaktických metodách a postupech vhodných pro předplaveckou výchovu a výuku plavání u dětí. Dokáže aplikovat dovednosti z oblasti předplavecké výchovy a výuky didaktiky plavání u dětí, záchrany tonoucího a první pomoci, zvládne skok záchranáře z okraje bazénu. Předvede techniku plaveckého způsobu prsa, kraul, znak.
|
Předpoklady
|
- dobrý zdravotní stav umožňující pobyt ve vodním prostředí - plavecká způsobilost = student je plavec (tzn. uplave bez pomůcek a bez přerušení souvisle 200m jedním plaveckým způsobem)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- účast ve výuce 100 % (5 vyučovacích hodin) v didaktických výstupech v hodinách předplavecké výchovy a výuky základního plaveckého výcviku v MŠ/ZŠ a min. 80 % (min. 6 vyučovacích hodin) ve výuce daného předmětu. - realizace didaktického výstupu - seminární práce: písemná příprava na didaktický výstup - prokázání plavecké způsobilosti (uplave v daném čase bez pomůcek 200m souvisle, bez přerušení jen s otáčkami u okraje bazénu a bez problémů) - předvedení správné techniky plaveckých způsobů na vzdálenost 40m (prsa, kraul, znak) - startovní skok - předvedení skoku záchranáře a činností při záchraně tonoucího na hladině, - předvedení dopomoci unavenému plavci (jednotlivec, dvojice) Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Hahn, M. (2000). Plavání.
-
Kiedroňová, V. (2012). Jak se rodí vodníčci.
-
Laughlin, T. (2013). Plavání. Praha.
-
Miklánková, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Svozil, Z. (1992). (1992). Didaktika plavání pro 2. stupeň základní školy.. Olomouc: Univerzita Palackého.
|