Předmět: Multikulturní výchova (15)

« Zpět
Název předmětu Multikulturní výchova (15)
Kód předmětu KPV/UMKQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Uvedení do problematiky multikulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. Vymezení pojmů interkulturalita, multikulturalita, multikulturní výchova. Vymezení pojmů. Menšiny a migranti v ČR. Problematika integrace a vzdělávání v ČR a v zahraničí. Mediální obraz multikulturality. Multikulturní výchova v RVP ZV.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Poskytuje základní znalosti o různých sociokulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti, rozvíjí schopnost orientovat se v sociokulturně různorodém světě a využívat interkulturní kontakty k obohacení sebe i druhých, pěstovat postoje tolerance, respektu a otevřenosti k odlišným skupinám.
Studenti budou vybaveni kompetencemi v návaznosti na obsah předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti multikulturní výchovy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studenti předloží seminární práci na dané téma, v průběhu budou prezentovat lekci nebo projekt na vybrané téma z oblasti MKV.
Doporučená literatura
  • CÍLKOVÁ, E. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu:poznáváme jiné národy. Praha.
  • CUNNINGHAM, U. (2011). Growing up with two languages: a practical guide for the bilingual family. New York.
  • JARKOVSKÁ, L..et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha.
  • MOREE, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha.
  • PELCOVÁ, N. (2007). Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : PdF UK.
  • PRUCHA, J. (2011). Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní