|
Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Rozvoj kinestezie. Didaktické metody, postupy a styly při rozvoji vnímání základních hudebně-pohybových aspektů - rytmus, tempo, takt, charakter hudby, melodie. Spojení pohybu s hudbou - základní mechanismy a pravidla. Cvičení s hudbou s tělocvičným náčiním - technika jeho ovládání, zásobníky pohybů. Tvorba pohybové skladby pro žáky 1. stupně ZŠ - specifika. Využití hudebně-pohybové výchovy v dalších organizačních formách Tv na 1.stupni ZŠ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v základních hudebně-pohybových vztazích (takt, rytmus, tempo, charakter hudby), - kvalitně demostrovat žákům činnosti s tělocvičným náčiním využitelným při rozvoji vnímání rytmu a tempa ve vztahu k pohybu, - využívat prostředky cvičení s hudbou pro rozvoj kinestézie u žáků 1.stupně ZŠ, - využívat prostředky hudebně-pohybové výchovy v různých segmentech vyučovací hodiny Tv (rušná část, průpravná část, hlavní část, závěrečná část), - vytvořit krátkou pohybovou skladbu s hudebním doprovodem pro žáky 1. stupně ZŠ, - využívat cvičení s hudbou v jiných organizačních formách Tv (cvičení před vyučováním, pohybové chvilky, pohybové aktivity o přestávkách, nepovinné předměty a zájmové útvary), - znát a umět využívat didaktické metody, postupy a styly v dané oblasti . - dodržovat pravidla BOZ při výuce hudebně pohybových aktivit.
Student se bude orientovat v základních hudebně-pohybových vztazích a pochopí mechanismus jejich realizace u dané věkové kategorie. Seznámí se se specifiky hudebně-pohybové výchovy dětí předškolního věku. Zvládne základy tvorby jednoduché pohybové skladby s hudbou.
|
|
Předpoklady
|
Úroveň pohybových schopnosti a pohybových dovedností umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky pro udělení kreditů.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve cvičeních min. 80 % - úspěšné zvládnutí techniky cvičení se zvoleným náčiním - didaktický výstup : předvedení vytvořené pohybové skladby na zvolené téma (studenti si téma volí v 1. výukové hodině) - seminární práce: záznam cvičné pohybové skladby, Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Krapková, H., & Šopková, J. (1999). Lidové tance. Vybrané lidové tance pro základní a střední školy.. Olomouc: UP.
-
Lössl, J. (1996). Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. Praha: ÚŠ ČOS.
-
MIKLÁNKOVÁ, L., BEDNÁŘOVÁ, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově.. Olomouc: UP.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: UP.
|