Předmět: Didaktika počátečního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Didaktika počátečního čtení a psaní
Kód předmětu KPV/UCPQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretická a praktická příprava studenta plánovat, realizovat a reflektovat výuku elementárního čtení a psaní 1. Vymezení pojmů v oblasti čtenářské gramotnosti 2. Vývoj a předstupně písma 3. Faktory ovlivňující výsledek psaní, diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 4. Kvalitativní znaky písma (jednotažné lineární písmo, Comenia Script) 5. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula 6. Historické metody ve výuce čtení a psaní 7. Aktuální a alternativní metody ve výuce čtení a psaní (analyticko-syntetická metoda, globální metoda, genetická metoda, metoda Dobrého startu,...) 8. Grafomotorická cvičení, tělovýchovné chvilky, dechová, hlasová a artikulační cvičení 9. Přípravná třída 10. Specifika motivace v 1. ročníku 11. Rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti, čtenářské strategie 12. Problematika formativního hodnocení ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět zahrnuje diagnostiku předpokladů pro čtení a psaní jako významného ukazatele zralosti a připravenosti dítěte pro vstup do školy. Studenti porozumí primárním psychologickým aspektům, které ovlivňují nácvik elementárního čtení a psaní. Osvojí si vědomosti a dovednosti umožňující aplikaci vyučovacích forem, metod a strategií, které rozvíjejí čtenářskou a písařskou gramotnost a kritické myšlení. Orientují se v historických, aktuálních a alternativních metodách prvopočátečního čtení a psaní. Teoreticky i prakticky zvládnou postupy při výuce čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou a problematiku přípravy učitele na vybrané typy hodin čtení a psaní.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Všeobecná orientace studenta v oblasti obecné pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické diagnostiky

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

aktivní účast na seminářích (max 2 omluvené absence) didaktický test průběžné plnění úkolů dle pokynů vyučujícího vedení předmětového portfolia vypsaná písanka pro 1. ročník základní školy podle normy písma vytvoření portfolia uvolňovacích cviků a grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní (20 listů)
Doporučená literatura
  • čtení a psaní.
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • FASNEROVÁ, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
  • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • Jesenský, J. (1992). Metodika nácviku čtení a psaní. Praha: SNS.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní