Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata kruhu 1: Didaktika atletiky: 1. Lokomoční pohybové dovednosti 2. Manipulační pohybové dovednosti 3. Běhy 4. Skoky 5. Hody 6. Organizace soutěží v atletice, činnosti rozhodčích Témata okruhu 2: Zdravtní Tv: 1.Pohyb a zdraví 2. Vyšetřování pohybového aparátu 3. Zdravotní Tv - cíle, úkoly, didaktické zásady, metody a postupy 4. Struktura vyučovací hodiny Zdr.Tv 5. Oslabení opěrně pohybového systému 6. Metody hodnocení držení těla 7. Oslabení metabolická 8. Oslabení smyslová 9. Oslabení kardiovaskulárního systému 10. Oslabení dýchacího systému 11. Oslabení neuropsychická 12. Pomůcky ve Zdr.Tv
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " pochopit význam pohybové aktivity pro zdravý vývoj dítěte, " orientovat se v metodách hodnocení držení těla, " zvolit vhodná korekční cvičení pro odstranění svalových dysbalancí, " orientovat se v metodách a postupech nácviku základních lokomočních a manipulačních dovedností, " znát pravidla atletických disciplín a orientovat se v činnostech rozhodčího, " chápat mechanismus organizace atletické soutěže. Témata: Všestranně rozvíjející činnosti se zaměřením na kvalitu posturální funkce (posturo-motoricko-funkční příprava). Posturální stereotyp, model individuálně optimálního držení těla. Posouzení kvality držení těla, korekce a fixace posturálního modelu. Lokomoční pohybové dovednosti, průpravné hry, Manipulační pohybové dovednosti, průpravné hry, technika. Didaktické aspekty základů atletiky - technika vybraných atletických dovedností, atletické hry včetně jejich modifikace pro žáka se SVP. Bezpečnost a organizace činností při výuce základů atletiky v tělesné výchově.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
- docházka 80 % - úspěšné zpracování seminární práce - úspěšné zvládnutí didaktického výstupu - úspěšné zvládnutí testu z vědomostí v oblasti Zdravotní Tv - úspěšné zvládnutí vybraných atletických dovedností (nízký start, běh 100 m, Cooperův test, hod míčkem, skok daleký, skok vysoký). Požadavky pro udělení kreditů jsou plněny v průběhu semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
-
Fleischmann, J., Linc, R. Anatomie člověka I., II.. Praha: SPN - různá vydání.
-
KAPLAN, A., VÁLKOVÁ, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry.. Praha: Olympia.
-
Kopecký, M. a kol. (2010). Somatologie. Olomouc.
-
Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I. et al. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
-
LANGER, F. (2009). Atletika 1.. Olomouc: UP.
-
Miklánková, L. (2011). Umíš učit "tělocvik"?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
PRUKNER, V., MACHOVÁ, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Olomouc: UP.
|