Předmět: Primární pedagogika 6 (Specifika práce v málotřídní škole)

« Zpět
Název předmětu Primární pedagogika 6 (Specifika práce v málotřídní škole)
Kód předmětu KPV/U6PQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznámení studentů s problematikou práce v málotřídní škole. Vedení studentů k plánování vyučovacího procesu v málotřídní škole. Příprava na vyučování v málotřídní škole. Analýza obsahu výuky. Plánování organizace výuky v málotřídní škole v jednotlivých odděleních.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s problematikou práce v málotřídních školách, v nichž probíhá výuka ve spojených ročnících a vytvoření praktických dovedností studentů pro výchovně vzdělávací práci ve třídách se spojenými ročníky. V rámci cvičení budou studenti vedeni k plánování vyučovacího procesu se zřetelem na jeho specifické zvláštnosti v málotřídní škole. Studenti zpracují přípravu na vyučovací jednotku v málotřídní škole vycházející z analýzy obsahu výuky, plánování organizace výuky, stanovení metod i forem výuky pro práci v jednotlivých odděleních.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

Sestavení plánu vyučovacího procesu se zřetelem na specifické zvláštnosti v málotřídní škole.
Doporučená literatura
  • Zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon).
  • Zákon č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisu (Zákon o pedagogických pracovnících).
  • Jeřábek,J., Tupý.J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
  • Musil, F., Sedláček, J. (1964). Naše malotřídní školy. Praha: SPN.
  • Nelešovská,A., Spáčilová ,H. Didaktika primární školy. Olomouc.
  • Provázková Stolinská, D. (2018). Strategie málotřídních škol jako inspirace pro školy plnoorganizované..
  • Trnková, K., Knotová, D., Chaloupková, L. (2010). Málotřídní školy v České republice.. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní