Vyučující
|
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem alternativní škola. 2. Vznik prvních alternativních škol. 3. Klasické reformní školy. 4. Církevní školy. 5. Moderní alternativní školy. 6. Učitel na alternativní škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se orientuje na seznámení se s jednotlivými typy alternativních školských systémů, jejich klíčovými myšlenkami i trendy, a to jak u nás tak ve světě.
Studenti se umí orientovat v problematice alternativního školství
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky, jejích dějin a obecné diagnostiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor, Seminární práce
Vypracování písemné práce na téma "Principy reformního školství v současném vzdělávání" v rozsahu 3 - 5 normostran.
|
Doporučená literatura
|
-
FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
-
HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
-
Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
-
MUHLHAUSEROVÁ, H. (2000). Metodický průvodce k Živé abecedě, Slabikáři a písankám pro 1. ročník ZŠ. Brno : Nová škola.
-
Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
PRŮCHA, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál.
-
RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
-
SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
-
SVOBODOVÁ, J. A KOL. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
-
SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
-
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
-
ZELINKOVÁ, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál.
|