Předmět: Primární pedagogika 4 (Školský management)

« Zpět
Název předmětu Primární pedagogika 4 (Školský management)
Kód předmětu KPV/U4PQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Škola jako otevřený sociální systém,základní pojmy managementu, škola jako specifická organizace a transformační systém,vnější i vnitřní prostředí školy, analýza SWOT,základní právní normy a koncepční dokumenty týkající se základních škol.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Školu lze chápat jako otevřený sociální systém. Poznatků systémové teorie řízení je možno využívat ke zkvalitňování efektivnosti práce školy.Účastník studia bude schopen:správně používat základní pojmy managementu,vysvětlit pojetí školy jako specifické organizace a transformačního systému,vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí školy mohou ovlivňovat její existenci i činnost, použít techniku analýzy SWOT v podmínkách konkrétní školy,aplikovat základní poznatky o řízení do prostředí základní školy,vyjmenovat základní právní normy a koncepční dokumenty týkající se základních škol a jejich pracovníků,umět je vyhledat a orientovat se v nich,využít projektové postupy v denní praxi základní školy.
Po absolvování předmětu studenti dokáží: - správně používat základní pojmy managementu, - vysvětlit pojetí školy jako specifické organizace a transformačního systému, - vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí školy mohou ovlivňovat její existenci i činnost, použít techniku analýzy SWOT v podmínkách konkrétní školy, - aplikovat základní poznatky o řízení do prostředí školy, - vyjmenovat základní právní normy a koncepční dokumenty týkající se základních škol a jejich pracovníků, umět je vyhledat a orientovat se v nich, - využít projektové postupy v denní praxi základní školy.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Vytvoření pracovního portfolia.
Doporučená literatura
  • OBST, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele.. Olomouc.
  • Prášilová, M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Prášilová,M. (2008). Řízení základní školy.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní