Předmět: Primární pedagogika 2 (Didaktika primární školy)

« Zpět
Název předmětu Primární pedagogika 2 (Didaktika primární školy)
Kód předmětu KPV/U2PQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti získají návrhy metodických postupů při realizaci didaktických dovedností v návaznosti na RVP ZV.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
Výstupy z učení
Disciplína seznamuje studenty s problematikou vzdělávání a vyučování v primární škole. Poskytuje jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesionálních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k výchovně vzdělávacímu procesu na 1. stupni, jednak jde o jejich aplikaci do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení vyučovacího procesu. Disciplína je rozšířená o aspekty nebezpečí virtuální komunikace na internetu (kyberšikana, sexting, hoax, kybergrooming, kyberstalking a sociální sítě).
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Poskytuje jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesionálních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k výchovně vzdělávacímu procesu na 1. stupni, jednak jde o jejich aplikaci do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení vyučovacího procesu. Disciplína je rozšířená o aspekty nebezpečí virtuální komunikace na internetu (kyberšikana, sexting, hoax, kybergrooming, kyberstalking a sociální sítě).
KPV/PRP1P
----- nebo -----
KPV/U1PQ

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta

80% účast na seminářích. 2 přípravy podle RVP ZV. Projekt podle vlastního výběru - reagující na RVP ZV.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd.. Portál, Praha.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Praha: UK.
  • Maňák, J., Šimoník, O., Švec, V. (1998). Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU.
  • Maňák, J., Švec, V. (2004). Vyučovací metody. Brno: Paido.
  • Nelešovská, A., Spáčilová, H. (2001). Didaktika I. - IV.. Olomouc: UP.
  • PASCH, M. aj. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha: Portál.
  • SKALKOVÁ, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
  • SKALKOVÁ, J. (1995). Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní