Předmět: Environmentální výchova 2

« Zpět
Název předmětu Environmentální výchova 2
Kód předmětu KPV/U2EQ
Organizační forma výuky Exkurze
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Organizace Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve školské praxi. Praktická realizace EVVO. Vytváření výukových projektů s environmentální tématikou.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je připravit posluchače, zejména po stránce praktické, pro realizaci environmentální výchovy (jedno z průřezových témat) na nižším stupni škol na základě Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Posluchači získají dovednosti pro začlenění environmentální výchovy do všech vyučovacích předmětů, ale především dovednosti pro tvorbu projektů a integračního využití environmentální výchovy.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.
KPV/IPZP
----- nebo -----
KPV/UIPQ

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích. Zpracování projektu se zaměřením na environmentální výchovu.
Doporučená literatura
  • BUREŠ, J. (2002). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta.
  • HRUŠKA, J. (2002). Globální a environmentální výchova na pobytových akcích. Pardubice : Ekocentrum Pardubice.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • KASÍKOVÁ, H. (1997). Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha : Portál.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
  • Máchal,A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou.. Brno. Rezekvítek.
  • PASTERNAK, M., SELBY, D. (1992). Globální výchova. Praha : Pražské ekologické centrum.
  • PIKE, G., SELBY, D. (2000). Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha : Portál.
  • PIKE, G., SELBY, D. (2000). Cvičení a hry pro globální výchovu 2.. Praha : Portál.
  • PIKE, G., SELBY, D. (1994). Globální výchova. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní