Předmět: Člověk a jeho svět 2 (Didaktika přírodovědy s praxí)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět 2 (Didaktika přírodovědy s praxí)
Kód předmětu KPV/U2CQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Charakteristika a postavení vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období v RVP ZV 2. Analýza obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období v jednotlivých tematických okruzích Místo, kde žijeme Lidé kolem nás Lidé a čas Rozmanitost přírody Člověk a jeho zdraví 3. Didaktické zásady ve výuce vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období 4. Principy seznamování žáků s přírodninami a přírodními jevy - pozorování, pokusy, manipulace s přírodninami - specifické výukové metody, formy a prostředky (badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, metody RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení, kooperativní výuka, ?) 5. Evaluace - sumativní a formativní hodnocení 6. Profesní učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci, reflexi a evaluaci výuky přírodovědy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení vycházejícího z RVP ZV a v návaznosti na Integrovaný přírodovědný základ. Základ tvoří problematika specifických metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě s přihlédnutím k mezipředmětovým vztahům, k využití integračního pojetí, globálního pojetí výchovy a k možnosti realizace environmentální výchovy v přírodovědě. Získané vědomosti a dovednosti budou studenti aplikovat v rámci pedagogické praxe zaměřené na přírodovědu.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

1. Aktivní účast na seminářích (1 omluvená neúčast - náhradní příprava na hodinu s využitím zadaných výukových metod) 2. Průběžné plnění seminárních úkolů 3. Zpracování 2 didaktických příprav v rozsahu 1-5 vyučovacích hodin (blok - miniprojekt) na vybrané téma z některého tematického okruhu 4. Znalost výukových metod, forem a prostředků a jejich aplikace ve výuce vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět - 2. období - ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
  • DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
  • Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
  • Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • Kašová,J. a kol. Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
  • Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
  • NEZVALOVÁ D. (ed.). (2006). Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání (Úvodní studie).. Olomouc: nakladatelství UP.
  • Nezvalová, D. (2007). Konstruktivismus jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Didaktický systém přírodovědy. VUP Olomouc.
  • PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
  • Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
  • PODROUŽEK, L. JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy-vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. Plzeň: ZČU.
  • PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
  • PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
  • TOMKOVÁ, Anna a kol. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: nakladatelství UK.
  • TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.
  • Wiliam, D., Leahy, S. (2020). Zavádění formativního hodnocení. Praha: Edukační Laboratoř, z.s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní