Vyučující
|
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika a postavení vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období v RVP ZV 2. Analýza obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období v jednotlivých tematických okruzích Místo, kde žijeme Lidé kolem nás Lidé a čas Rozmanitost přírody Člověk a jeho zdraví 3. Didaktické zásady ve výuce vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období 4. Principy seznamování žáků s přírodninami a přírodními jevy - pozorování, pokusy, manipulace s přírodninami - specifické výukové metody, formy a prostředky (badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, metody RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení, kooperativní výuka, ?) 5. Evaluace - sumativní a formativní hodnocení 6. Profesní učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci, reflexi a evaluaci výuky přírodovědy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení vycházejícího z RVP ZV a v návaznosti na Integrovaný přírodovědný základ. Základ tvoří problematika specifických metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě s přihlédnutím k mezipředmětovým vztahům, k využití integračního pojetí, globálního pojetí výchovy a k možnosti realizace environmentální výchovy v přírodovědě. Získané vědomosti a dovednosti budou studenti aplikovat v rámci pedagogické praxe zaměřené na přírodovědu.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
1. Aktivní účast na seminářích (1 omluvená neúčast - náhradní příprava na hodinu s využitím zadaných výukových metod) 2. Průběžné plnění seminárních úkolů 3. Zpracování 2 didaktických příprav v rozsahu 1-5 vyučovacích hodin (blok - miniprojekt) na vybrané téma z některého tematického okruhu 4. Znalost výukových metod, forem a prostředků a jejich aplikace ve výuce vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět - 2. období - ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
-
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
-
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
Kašová,J. a kol. Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
-
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
NEZVALOVÁ D. (ed.). (2006). Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání (Úvodní studie).. Olomouc: nakladatelství UP.
-
Nezvalová, D. (2007). Konstruktivismus jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Didaktický systém přírodovědy. VUP Olomouc.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L. JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy-vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. Plzeň: ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
TOMKOVÁ, Anna a kol. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: nakladatelství UK.
-
TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.
-
Wiliam, D., Leahy, S. (2020). Zavádění formativního hodnocení. Praha: Edukační Laboratoř, z.s.
|