Předmět: Multikulturní výchova 1

« Zpět
Název předmětu Multikulturní výchova 1
Kód předmětu KPV/U1MQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kultura a identita. Interkulturalita a multikulturalita. Vymezení pojmů vztahující se k MKV. Vliv médií na utváření názorů na multikulturalitu v ČR. Multikulturní výchova a její postavení v RVP ZV. Formy, metody a vyučovací prostředky MKV. Žáci s OMJ ve školách a jejich výuka.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Poskytuje základní znalosti o různých sociokulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti, rozvíjí schopnost orientovat se v sociokulturně různorodém světě a využívat interkulturní kontakty k obohacení sebe i druhých, pěstovat postoje tolerance, respektu a otevřenosti k odlišným skupinám.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti multikulturní výchovy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studenti zpracují přípravu vyučovací jednotky či bloku vybraného předmětu s prvky MKV. Seminární práce je zaměřena na téma "Role médií v utváření názoru na multikulturalitu ve společnosti".
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]..
  • Gulová, L., Štěpařová, E. et al. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy Pedagogické fakulty MU, 2004. 231 s. ISBN 80-86633-14-4..
  • HLADÍK, J. (2006). Multikulturní výchova (socializace a integrace menšin).. Zlín.
  • PELCOVÁ, N. (2007). Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : PdF UK.
  • Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha: ISV nakladatelství.
  • ŠIŠKOVÁ, T. a kol. (2001). Menšiny a migranti v České repuglice.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní