Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Historický vývoj elementárního učení o přírodě a společnosti v systému školní edukace, přehled odkazu významných pedagogů 2. Ukotvení předmětu v RVP ZV (pojetí, cíle, dimenze a úkoly prvouky) 3. Analýza obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (prvouka) v jednotlivých tematických okruzích Místo, kde žijeme Lidé kolem nás Lidé a čas Rozmanitost přírody Člověk a jeho zdraví 3. Didaktické zásady ve výuce prvouky 3. Specifické metody, formy a prostředky v 1. období 1. stupně 4. Principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy: - integrace učiva - možnosti pozorování, pokusů a manipulace s přírodninami - zásady a možnosti realizace environmentální výchovy žáků mladšího školního věku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí edukace elementárního učení o přírodě a společnosti. Vychází z historického přehledu etap vývoje a začlenění disciplíny v edukačním systému české primární školy. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období a jeho cílového zaměření. Orientuje se na vzdělávací obsah tohoto oboru v kontextu s očekávanými výstupy. Analyzuje učivo včetně průřezových témat RVP ZV ve vztahu k rozvoji jednotlivých klíčových kompetencí žáků. Zabývá se otázkami uplatnění specifických zásad, metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly elementárního učení o přírodě a společnosti v minulosti a současnosti, " objasnit vztah odkazu významných pedagogů z minulosti do současnosti vzhledem k vyučovacímu předmětu, " vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do vyučování prvouce, " prokázat odbornou připravenost na vyučování prvouce, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků, " integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období, propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů, " činit didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám, " promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení. " analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
1. Aktivní účast na seminářích (max 2 omluvené absence) 2. Průběžné plnění seminárních úkolů 3. Portfolio 4 metodických listů a didaktického materiálu 4. Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
PODROUŽEK, L. (1996). Prvouka - Vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
RAŠKOVÁ, M. (2003). Prvouka I.. Olomouc : VUP.
-
RAŠKOVÁ, M. (1999). Úvod do elementárního učení o přírodě a společnosti. (Historie, současnost a perspektivy prvouky). Olomouc : VUP.
-
RAŠKOVÁ, M. (2007). 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let). Olomouc: UP, 2007. Olomouc : VUP.
-
Skalková Jarmila. (2007). Obecná didaktika. Praha : Grada.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
-
Vosičková Dana. (1997). Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha.
-
ZORMANOVÁ, L. (2014). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.
|