Předmět: Pedagogická praxe v elem. třídě ZŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe v elem. třídě ZŠ
Kód předmětu KPV/TXE@
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - analýza vyučovacího procesu - pozorování prvků a postupů analyticko - syntetické metody ve výuce elementárního čtení a psaní - pozorování prvků a postupů genetické a globální metody ve výuce elementárního čtení a psaní - specifika motivace žáků 1.ročníku - diagnostika laterality 1. třídě ZŠ - pozorování rozvoje čtenářské gramotnosti v elementární třídě - pozorování projevů specifických poruch učení v elementární třídě z pohledu pedagoga - práce s žáky s poruchami pozornosti - pedagogická diagnostika, individualizace výuky - problematika odkladu školní docházky - způsoby hodnocení žáků

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat specifika 1. třídy ZŠ, " demonstrovat vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; " objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole; " vyzkoušet grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí pod vedením cvičného učitele; " analyzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) ; " vyzkoušet a aplikovat analyticko -syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní ; " provést analýzu žáků v elementární třídě dle udělených odkladů školní docházky; " uvést vztah mezi udělením odkladu školní docházky žákovi a následně jeho úspěšností v elementární třídě. Výstupem náslechové pedagogické praxe je hospitační protokol vytvořený na základě analýzy vyučovacího procesu s pedagogem v disciplíně Didaktika elementárního čtení a psaní.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Studenti předloží k zápočtu hospitační záznamy, přípravy na mikrovýstupy a potvrzený "Výkaz pedagogické praxe" . Reflexe praxe proběhne pod vedením metodika ve skupině studentů s oporou o hospitační záznamy a vyhodnocení realizovaných mikrovýstupů v zápočtových termínech. Požadavky pro studenty s ISP: Student si samostatně zajistí školu pro realizaci praxe v plném rozsahu. Předloží k zápočtu hospitační záznamy, přípravy na mikrovýstupy a potvrzený "Výkaz pedagogické praxe" . Reflexe praxe proběhne formou individuální konzultace s metodikem praxe s oporou o hospitační záznamy a vyhodnocení realizovaných mikrovýstupů v zápočtovém termínu.
Doporučená literatura
  • FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • Fasnerová, M, Stolinská, D. (2012). Pedagogická praxe. Hanex, Olomouc.
  • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní