Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Organizační dimenze kurikula (strategie vzdělávací politiky v ČR, soustava kurikulárních dokumentů v ČR, modelování kurikula, formy realizačních proměn kurikula, roviny kurikula, pojetí kurikula v primárním vzdělávání) 3. Ideová dimenze kurikula (cíle a jejich funkce, taxonomie edukačních cílů, vlastnosti cílů v edukačním procesu) 4. Obsahová dimenze kurikula (obsah vzdělávání a jeho výběr, didaktická - ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní transformace obsahu, klíčové kompetence v primárním vzdělávání) 5. Metodická dimenze kurikula (metoda jako způsob součinnosti mezi učitelem a žákem, učitel ve výchovně-vzdělávacím procesu (funkce, kompetence), kompetenční rámec učitele primární školy, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styly, vzdělávací potřeby žáků, diagnostika žákova pojetí učiva, učební styly žáka 6. Tvorba vzdělávacího programu (etapy tvorby vzdělávacího programu, struktura vzdělávacího programu, analýza vzdělávacích potřeb žáků a profesních potřeb učitelů, evaluace vzdělávacího programu)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, " odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu. Témata: Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program, schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula, obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence - průběžné plnění seminárních úkolů Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu: - průběžné plnění seminárních úkolů
|
Doporučená literatura
|
-
GREGER, D. a NAJVAR, P. eds. (2010). ORBIS SCHOLAE, Educational Change in the Global Context, 2 (4)..
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
-
KALHOUS, Z. et al. (2009). Školní didaktika 2. Praha: Portál.
-
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody.. Brno: Paido.
-
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
-
OBST, O. aj. Obecná didaktika. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0555-5..
-
PASCH, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd.. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.
-
PRŮCHA, J. (2013). Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd.. Praha: Portál.
-
Švec, V., Filová, H. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.
|