|
Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata Tělesná výchova na 1. stupni ZŠ v kontextu RVP ZV. Orientace v interakční struktuře vztahů didaktického procesu TV. Organizační formy TV na 1. stupni škol. Legislativa v kontextu školní tělesné výchovy. Plánování v TV jako předmětu s výchovným, vzdělávacím, zdravotním a prožitkovým aspektem. Učební činnost učitele, didaktické zásady, spektrum didaktických stylů, metod a postupů. Příprava učitele na hodinu Tv - organizace výuky, členění vyučovací hodiny (epizody) Tv. Hodnocení žáka v tělesné výchově. Aspekty bezpečnosti a ochrany zdraví žáka při realizaci Tv. Praktické uplatnění získaných vědomostí a dovedností ve výuce TV na 1. stupni škol.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit interakční strukturu základních faktorů didaktického procesu v TV, - aplikovat didaktické zásady ve výchovně-vzdělávacím procesu tělesné výchovy, - orientovat se v učebních činnostech učitele v tělesné výchově, - plánovat využití didaktických metod, postupů a stylů ve vyučovací hodině tělesné výchovy v kontextu jejích cílů, - zpracovat přípravu na vyučovací hodinu tělesné výchovy, orientovat se v problematice přípravy IVP pro žáka se SVP, - hodnotit úroveň pohybových schopností a úroveň osvojení pohybových dovedností žáka, - naplánovat různé organizační formy tělesné výchovy ve školní praxi, - aplikovat faktory bezpečnosti a ochrany zdraví žáků v různých organizačních formách tělesné výchovy, - orientovat se v legislativě vztahující se ke školní tělesné výchově.
|
|
Předpoklady
|
Úroveň pohybových schopnosti a pohybových dovedností umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky pro udělení kreditů.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Hospitace, Seminární práce
- aktivní účast ve výuce min. 80 % (didaktický výstup studenta 100 %) - seminární práce: správně zpracovaná cvičná příprava na VJ TV - úspěšně realizovaný didaktický výstup na základě zpracované cvičné přípravy na VJ TV - úspěšně absolvovaná zkouška - portfolio z oblasti tělesné výchovy Požadavky pro udělení zápočtu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
-
Fialová, L., & Rychtecký, A. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
-
Lochmanová, L., & Mazal, F. (1998). Učitel TV mezi paragrafy. Olomouc: Hanex.
-
Miklánková. Akrobacie a cvičení na nářadí nejen pro 1. stupeň škol, Olomouc. Olomouc. 2014.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: UP.
-
Miklánková, L. Písnička si hraje s námi. Olomouc. 2010.
-
Miklánková, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně, efektivně. Olomouc.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni škol. Olomouc.
-
Miklánková, L. Umíš učit tělocvik. 2011.
-
Vilímová,V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno.
|