Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Tělesná kultura jako součást vývoje kultury lidstva, její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce a společnosti. Předmět kinantropologie, pohyb, pohybová činnost, pohybová aktivita a tělesná cvičení. Pohybové schopnosti, jejich biologický základ, struktura, zjišťování úrovně pohybových schopností. Pohybové dovednosti, motorické učení, zjišťování úrovně pohybových dovedností. Základní pojmy (výkon, výkonnost, zdatnost - zdravotně orientovaná zdatnost). Terminologie v tělesné výchově. Pohybová aktivita v kontextu zdraví, optimální pohybový režim dítěte, Tělesná cvičení. Školní tělesná výchova, její historie, koncepce školní tělesné výchovy v ČR a v zahraničí, cíle tělesné výchovy v ČR. Bio-psycho-sociální specifika tělesné výchovy dětí v mladším školním věku, individuální přístup. Aplikovaná tělesná výchova. Metody výzkumu v tělesné výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " chápat tělesnou kulturu jako součást vývoje kultury lidstva, " vymezit kinantropologii jako vědní obor, její předmět, orientovat se v základní terminologii a používat ji v dalších navazujících disciplínách z oblasti tělesné výchovy, " orientovat se v teoretických východiscích procesu tělesné výchovy z hlediska vztahu teorie a praxe, historie a antropomotoriky, charakterizovat základní pojmy v tělesné výchově, " vysvětlit význam tělesných cvičení pro zdraví jedince a znát důsledky hypokineze " chápat problematiku pohybové aktivity dětí a její specifika v kontextu zdravého životního stylu, " orientovat se v metodice výzkumu v tělesné výchově.
Student získá přehled základních poznatků z oblasti tělesné kultury a orientaci v základních pojmech z kinantropologie. Seznámí se v významem pohybové aktivity v kontextu zdraví a strukturou optimálního pohybového režimu dne dítěte při zohlednění bio-psycho-sociálních specifik. Zorientuje se v základní terminologii v dané oblasti. Získá přehled o vývoji školní tělesné výchovy na našem území, jejích cílech a úkolech. Osvojí si základní poznatky z oblasti aplikované tělesné výchovy. Zorientuje se v možnostech výzkumu v oblasti tělesné výchovy a pohybové aktivity.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
- aktivní účast ve výuce - úspěšné absolvování testu
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, K. EILEEN, MAROTZ, LYNN R. (2002). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
Dylevský, Ivan. (2012). Dětský pohybový systém. Praha.
-
DYLEVSKÝ, Ivan. (2009). Kineziologie: základy strukturální kineziologie. 1. vyd.. Praha: Triton.
-
HÁJEK, J. (2012). Antropomotorika, 2. přeprac. vyd.. Praha: UK v Praze.
-
HENDL, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
-
HODAŇ, B. (2000). Úvod do tělesné kultury. Olomouc.
-
MĚKOTA, K., CUBEREK, R. (2007). Pohybové dovednosti - činnosti - výkony.. Praha.
-
MĚKOTA, K. NOVOSAD, J. (2007). Motorické schopnosti. Olomouc.
-
VESPALEC, T., ZVONAŘ, M. a PAVLÍK, J. (2014). Antropomotorika. Brno.
|