Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- osobnost a výchova - osobnost, výchova a její složky, činitelé výchovy, sebevýchova - výchovný proces - průběh, etapy a specifika - osobnost v učitelské profesi a metodika výchovného působení učitele - učitel jako pedagogický pracovník - funkce a role učitele - učitel při spolupráci školy a rodiny, oblasti spolupráce, etapy, formy - třídní učitel - pedagogická dokumentace - její význam a záznamy - školní preventivní program pro základní školy, preventivní aktivity
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Obecný základ studijní disciplíny tvoří začlenění výchovy mezi pedagogické disciplíny a zaměřuje se na složky výchovy, výchovný proces, zásady, metody, formy a prostředky výchovné práce na 1. stupni základní školy. Součástí studijní disciplíny je vedle problematiky etap a modelů vzájemné spolupráce školy a rodiny, negativních vlivů ve výchově, řízení výchovné práce s vedením povinné školní dokumentace. Cílem je integrace výchovných prvků do jednotlivých předmětů na 1. stupni základní školy. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem výchova včetně jejích složek, výchovný proces a jeho etapy; zásady, metody, formy a prostředky výchovy, prevenci sociálně patologických jevů a vybrané jevy, - objasnit vztah vzájemné spolupráce školy a rodiny podle jednotlivých modelů i etapizace, umět řídit činnosti zúčastněných při spolupráci, - znát prostředky pedagogické komunikace a možných způsobů spolupráce s rodiči a dalšími partnery školního života, - znát zákony a další vnější a vnitřní normy i dokumentaci vztahujících se k výkonu profese učitele na 1. stupni ZŠ a k jeho pracovnímu prostředí, - vysvětlit význam preventivních aktivit ve školní edukaci, - vyjmenovat a charakterizovat vybrané jevy v rámci prevence sociálně patologických jevů; implementovat vybrané jevy v rámci prevence sociálně patologických jevů do školní edukace, - promýšlet otázky výchovného hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení, - analyzovat a posuzovat výchovné jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality formulovat výchovný problém, - charakterizovat, analyzovat a zpracovat povinnou školskou dokumentaci. Témata: Výchova a rozbor složek výchovy. Interakce rodiny a školy, formy a etapy spolupráce. Řízení výchovné práce. Platné kutikulární dokumenty. Vedení pedagogické a školské dokumentace. Prevence sociálně patologických jevů. Pozorování školní reality v ZŠ.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Požadavky k udělení zápočtu: - samostudium doporučené studijní opory a doporučených zdrojů literatury a materiálů, které jsou uvedeny ve studijní opoře; aktivní účast ve výuce s výstupem. Požadavky ke zkoušce: - vykonání on-line testu. K udělení zápočtu student/studentka s ISP zpracuje: - Jednu preventivní aktivitu z oblasti témat prevence sociálně patologických jevů, kterou si vyhledá a vybere na webových stránkách MŠMT ČR. V první části téma definuje a charakterizuje z odborné literatury; ve druhé části metodicky zpracuje návrh jedné aktivity s využitím na 1. stupni ZŠ (třída a vyučovací předmět či předměty dle vlastního výběru) - metodické využití popíše na základě znalostí s Didaktiky primární školy (viz hospitační protokol či příprava na vyučování). Písemně zpracovaný projekt student/studentka nahraje do systému MOODLE k tomuto předmětu. K udělení zápočtu student/studentka na pobytu ERASMUS+ zpracuje: A) jednu preventivní aktivitu z oblasti témat prevence sociálně patologických jevů, kterou si vyhledá a vybere na webových stránkách MŠMT ČR. V první části téma definuje a charakterizuje z odborné literatury; ve druhé části metodicky zpracuje návrh jedné aktivity s využitím na 1. stupni ZŠ (třída a vyučovací předmět či předměty dle vlastního výběru) - metodické využití popíše na základě znalostí s Didaktiky primární školy (viz hospitační protokol či příprava na vyučování); nebo B) aktivitu společně ve spolupráci s ostatními studenty z výuky na fakultě se zadaným tématem. V tomto případě student/ka oznámí, se kterou skupinou a na jakém projektu spolupracuje. Písemně zpracovaný projekt při výběru z možnosti A) student/studentka nahraje do systému MOODLE k tomuto předmětu. V případě výběru B) bude projekt prezentován v rámci skupiny ve výuce na fakultě.
|
Doporučená literatura
|
|