Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zásady a metody ve výuce TV žáků I. stupně základních škol. Bezpečnostní hlediska. Individuální výcvik. Využití míčových her v různých částech vyučovací hodiny TV. Podmínky a specifika škol a tříd pro míčové hry. Míčové hry pro třídu s integrovaným žákem se specifickými potřebami. Míčové hry v tělocvičně i na hřišti. Hodnocení jako zpětná vazba při praktickém výstupu. (okruhy: přehazovaná, vybíjená, volejbal, fotbal, miniházená, freesbee).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Seznámení s teorií a didaktikou vybraných sportovních her a jejich aplikací v rámci edukačního procesu na 1. stupni škol. Průpravné hry a jejich didaktika, modifikace pro žáky s postižením. Struktura herní vyučovací jednotky a její vedení. Organizace turnajů ve sportovních hrách, pravidla miniforem vybraných sportovních her.
Student získá informace o využití sportovních her v procesu tělesné výchovy. Zdokonalí se rovněž v odpovídajících dovednostech v individuálním technickém provedení sportovních her. Dokáže využít adekvátních didaktických postupů při nácviku sportovních her pro žáky I. stupně ZŠ. Dovede naplánovat vyučovací jednotku se zaměřením na sportovní hry. Po absolvování předmětu by měl být schopen uplatnit uvedené znalosti v praktické části předmětu a dále ve své pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
schopnosti umožňující absolvovat výuku a požadavky pro udělení kreditů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
- seminární práce: zásobník průpravných her a cvičení pro nácvik vybraných míčových her. - úspěšné praktické předvedení individuálních herních činností v zápase v jednotlivých sportovních hrách (házená - přihrávka, trojtakt - střelba; basketbal - přihrávky, dvojtakt - střelba;, volejbal - přihrávky, podání vrchem, spodem; florbal - přihrávka, střelba, fotbal - přihrávka, střelba) - úspěšné předvedení základních taktických prvků ve sportovních hrách (házená, basketbal, volejbal, florbal, fotbal), - úspěšné zvládnutí funkce rozhodčího v zadané sportovní hře, - úspěšné zvládnutí didaktického testu z pravidel probraných sportovních her Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Jonášová, D. (2006). Učení a pohyb, aneb Výuka pro neposedy.. Brno: MU.
-
Nikodým, J. (2006). Teorie a didaktika sportovních her. Brno.
-
Page, J. (2000). Míčové hry.. Praha: Egmont ČR.
-
Táborský et al. (2007). Základy teorie sportovních her. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
-
Táborský, F. (2004). Sportovní hry: sporty známé i neznámé. Praha: Grada Publishing.
-
Tůma, M., & Tkadlec, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.
|