Předmět: Pedagogická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPV/TPD@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretická a praktická příprava pro plnění diagnostické funkce učitele primární školy. Osvojení dovednosti efektivně využít jednotlivé diagnostické nástroje v pedagogickém procesu. 1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifika a zaměření pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostická kompetence učitele 1. stupně. 2. Typy a etapy pedagogické diagnostiky 3. Metody pedagogické diagnostiky (didaktický test, pozorování, rozhovor, dotazník, sociometrie, projektivní metody, anamnéza) 4. Diagnostická dokumentace (portfolio žáka) 5. Diagnostika školní zralosti a připravenosti 6. Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 7. Diagnostika rozumového rozvoje žáka 8. Diagnostika motivační a zájmové oblasti, postojově hodnotová orientace 9. Sebepojetí školní úspěšnosti, specifika motivace žáka mladšího školního věku 10. Diagnostika školního prostředí, využití sociometrie v mapování třídního klimatu 11. Diagnostika rodinného prostředí 12. Autodiagnostika pedagogické práce učitele

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou diagnostikování v edukačním prostředí, a to s akcentem na pedagogickou diagnostiku žáka primární školy. Posluchači se seznámí s úkoly, specifickými rysy a oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a školní třídy. Osvojí si dovednosti využití jednotlivých diagnostických metod v pedagogickém procesu a budou připraveni jak po stránce teoretické, tak i praktické pro plnění jejich diagnostické funkce. Po absolvování předmětu bude student schopný používat odbornou terminologii pedagogické diagnostiky, porozumí podstatě procesu pedagogického diagnostikování, osvojí si škálu diagnostických metod a v jejich rámci konkrétní nástroje se zaměřením na jednotlivé oblasti diagnostikování. Porozumí strategii tvorby IVP. Témata: pedagogická diagnostika a její teoretické vymezení, proces diagnostikování, metody pedagogické diagnostiky, pedagogická diagnostika v kontextu oblastí rozvoje žáka, individuální vzdělávací plán.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence - zpracování semestrálního úkolu (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně) - průběžné plnění seminárních úkolů - zápočtový test, min. úspěšnost 75 % Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu: - zpracování semestrálního úkolu (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně) - zápočtový test, min. úspěšnost 75 %
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
  • Dittrich, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH, 1993..
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2014). Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada.
  • JANDERKOVÁ, Dita. (2014). Pedagogická diagnostika: cvičebnice. Vyd. 1.. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  • MALACH, Josef, ed. a SIKOROVÁ, Zuzana, ed. (2014). Pedagogická diagnostika a profese učitele. Vyd. 1. 108 s.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • OTAVOVÁ MARCELA. Pedagogická diagnostika. Olomouc : UP. 2025.
  • porubčanová dáša. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha.
  • SPÁČILOVÁ, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
  • ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní