Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretická a praktická příprava pro plnění diagnostické funkce učitele primární školy. Osvojení dovednosti efektivně využít jednotlivé diagnostické nástroje v pedagogickém procesu. 1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifika a zaměření pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostická kompetence učitele 1. stupně. 2. Typy a etapy pedagogické diagnostiky 3. Metody pedagogické diagnostiky (didaktický test, pozorování, rozhovor, dotazník, sociometrie, projektivní metody, anamnéza) 4. Diagnostická dokumentace (portfolio žáka) 5. Diagnostika školní zralosti a připravenosti 6. Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 7. Diagnostika rozumového rozvoje žáka 8. Diagnostika motivační a zájmové oblasti, postojově hodnotová orientace 9. Sebepojetí školní úspěšnosti, specifika motivace žáka mladšího školního věku 10. Diagnostika školního prostředí, využití sociometrie v mapování třídního klimatu 11. Diagnostika rodinného prostředí 12. Autodiagnostika pedagogické práce učitele
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou diagnostikování v edukačním prostředí, a to s akcentem na pedagogickou diagnostiku žáka primární školy. Posluchači se seznámí s úkoly, specifickými rysy a oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a školní třídy. Osvojí si dovednosti využití jednotlivých diagnostických metod v pedagogickém procesu a budou připraveni jak po stránce teoretické, tak i praktické pro plnění jejich diagnostické funkce. Po absolvování předmětu bude student schopný používat odbornou terminologii pedagogické diagnostiky, porozumí podstatě procesu pedagogického diagnostikování, osvojí si škálu diagnostických metod a v jejich rámci konkrétní nástroje se zaměřením na jednotlivé oblasti diagnostikování. Porozumí strategii tvorby IVP. Témata: pedagogická diagnostika a její teoretické vymezení, proces diagnostikování, metody pedagogické diagnostiky, pedagogická diagnostika v kontextu oblastí rozvoje žáka, individuální vzdělávací plán.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence - zpracování semestrálního úkolu (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně) - průběžné plnění seminárních úkolů - zápočtový test, min. úspěšnost 75 % Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu: - zpracování semestrálního úkolu (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně) - zápočtový test, min. úspěšnost 75 %
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
-
Dittrich, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH, 1993..
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2014). Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada.
-
JANDERKOVÁ, Dita. (2014). Pedagogická diagnostika: cvičebnice. Vyd. 1.. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
-
MALACH, Josef, ed. a SIKOROVÁ, Zuzana, ed. (2014). Pedagogická diagnostika a profese učitele. Vyd. 1. 108 s.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
OTAVOVÁ MARCELA. Pedagogická diagnostika. Olomouc : UP. 2025.
-
porubčanová dáša. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha.
-
SPÁČILOVÁ, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|