Předmět: Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 2 - přírodověda

« Zpět
Název předmětu Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 2 - přírodověda
Kód předmětu KPV/TP2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy: - integrované pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2.období - naplňování regionálního principu ve výuce - multisenzoriální princip - možnosti pozorování, objevování, pokusů a manipulace s přírodninami - využití aktivizujících metod, forem a strategií v konstruktivistickém pojetí edukace - badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka, metody RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení, kooperativní uspořádání výuky a další - didakticko-faktografická analýza tematických celků - využití nástrojů hodnocení ve formativní funkci - potenciál profesního učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci a reflexi výuky přírodovědných témat Tematické celky: Místo, kde žijeme. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví Oblasti: 1. Fyzikálně-chemická a meteorologická - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů, astronomické učivo 2. Paleontologická, mineralogická a petrografická - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů 3. Botanická - určování vyšších rostlin, praktická analýza učebních textů 5. Bezobratlí živočichové - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor 6. Ryby - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva vod 7. Obojživelníci a plazi - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva lesa 8. Ptáci - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor 9. Savci - charakteristika třídy, didakticko-faktografický rozbor 10. Ontogeneze a fylogeneze člověka - sociální a biologický pohled na vývoj člověka, fáze vývoje jedince 11. Biologie člověka - anatomie a fyziologie soustav, didaktická transformace témat 12. Zdravotní výchova v primární škole - didakticko-faktografický rozbor, nemoc, úraz, první pomoc

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky integrovaného pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období a jejího cílového zaměření. Součástí přípravy účastníků je analýza obsahu učiva včetně integrálních součástí, konkretizace cílů výuky a její plánování s využitím aktivizačních postupů, nácvik implementace vhodných metod, forem a didaktických prostředků v přírodovědném vzdělávání. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly edukace učení o přírodě a společnosti s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání v současnosti, - vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do vyučování přírodovědě, - prokázat odbornou připravenost na vyučování přírodovědy, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků, - integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání a propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů, - činit didaktickou transformaci vzděl. obsahu vzhledem k individ. zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám, - promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení. - analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

- aktivní účast na seminářích (max 2 absence) - písemná zkouška - odevzdání souboru botanických karet (15 ks) akcentujících regionální princip v učení o přírodě - odevzdání souboru zoologických karet (15 ks) akcentujících regionální princip v učení o přírodě - odevzdání sbírky přírodnin - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, minerálů a hornin) Požadavky pro studenty s ISP: - 2 individuální konzultace (možné online) - písemná zkouška - odevzdání souboru botanických karet (15 ks) akcentujících regionální princip v učení o přírodě - odevzdání souboru zoologických karet (15 ks) akcentujících regionální princip v učení o přírodě - odevzdání sbírky přírodnin - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, minerálů a hornin)
Doporučená literatura
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
  • Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
  • OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
  • PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
  • PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
  • Podroužek, L. (1993). Prvouka a přírodověda s didaktikou. Plzeň.
  • PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
  • TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
  • Vosičková Dana. (1997). Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní