Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Ukotvení předmětu v RVP ZV (pojetí, cíle, dimenze a úkoly prvouky); revize RVP ZV 2. Analýza obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (prvouka) v jednotlivých tematických okruzích (Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví), integrace učiva 3. Didaktické zásady ve výuce prvouky 3. Specifické metody, formy a prostředky v 1. období 1. stupně se vztahem k vyučovacímu předmětu V systému MOODLE je uveden studijní text.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí edukace elementárního učení o přírodě a společnosti. Vychází z historického přehledu etap vývoje a začlenění disciplíny v edukačním systému české primární školy. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období a jeho cílového zaměření. Orientuje se na vzdělávací obsah tohoto oboru v kontextu s očekávanými výstupy. Analyzuje učivo včetně průřezových témat RVP ZV ve vztahu k rozvoji jednotlivých klíčových kompetencí žáků. Zabývá se otázkami uplatnění specifických zásad, metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly elementárního učení o přírodě a společnosti v minulosti a současnosti, - objasnit vztah odkazu významných pedagogů z minulosti do současnosti vzhledem k vyučovacímu předmětu, - vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do vyučování prvouce, - prokázat odbornou připravenost na vyučování prvouce, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků, - integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období, propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů, - činit didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám, - promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení. - analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku. Témata: Historický vývoj elementárního učení o přírodě a společnosti v systému školní edukace, přehled odkazu významných pedagogů. RVP ZV, Člověk a jeho svět. Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví. Průřezová témata podle RVP ZV. Uplatnění specifických metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce. Vyučování prvouce v podmínkách školní reality na ZŠ. Revize RVP ZV.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
1. Aktivní účast na seminářích (maximálně 2 omluvené absence s doložením relevantního důvodu), aktivní práce ve skupině 2. Průběžné plnění úkolů dle zadání vyučující 3. Předložení portfolia se zpracovanými úkoly ze seminářů 4. Test (online v systému MOODLE) v rámci zkoušky (realizace na fakultě) Požadavky pro studenty na pobytech v rámci ERASMUS+ a pro studenty s ISP jsou podrobně uvedeny s systému MOODLE k tomuto předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
-
RAŠKOVÁ, M. (2006). Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. Olomouc : UP.
-
RAŠKOVÁ, M. (2003). Prvouka I.. Olomouc : VUP.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. . Praha: Grada.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
-
Vosičková Dana. (1997). Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha.
-
ZORMANOVÁ, Lucie. (2014). Obecná didaktika. Praha.
|