Předmět: Multikulturní výchova

« Zpět
Název předmětu Multikulturní výchova
Kód předmětu KPV/TMV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení pojmů (terminologie) MKV (multikulturalita, interkulturní, multikulturní výchova, národnost, národnostní menšina, etnikum, stereotypy a předsudky, integrace, rasismus, xenofobie). Kultura, kulturní zvyky a tradice vybrané země. MKV v RVP ZV (ŠVP ZV). Děti s OMJ ve škole. Aktivity a činnosti v rámci MKV. Vliv médií na utváření názorů na multikulturalitu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: - definovat a vysvětlit pojem multikulturalita, interkulturalita a další pojmy z oblasti MKV - mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR - charakterizovat významná náboženství a orientovat se v nich - vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých školách, práce s dítětem s OMJ - orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy - charakterizovat MKV jako průřezové téma v RVP ZV - vysvětlit význam a důvody zařazení předmětu MKV do RVP ZV (ŠVP ZV)
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Orientovat se v problematice interkultury.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Vytvoření databáze organizací, projektů k MKV. Seminární práce na vybrané téma (prezentace, diskuse). Studenti ISP jsou povinni účastnit se výuky v 30%.
Doporučená literatura
  • CÍLKOVÁ, E. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu:poznáváme jiné národy. Praha.
  • Cílková, E. Schonerová, P. (2007). Náměty na multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha : Portál.
  • CUNNINGHAM, U. (2011). Growing up with two languages: a practical guide for the bilingual family. New York.
  • PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum.. Praha.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní