Předmět: Tvorba kurikula pro primární vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Tvorba kurikula pro primární vzdělávání
Kód předmětu KPV/TKU@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Systém kurikulárních dokumentů. Kurikulární praxe v České republice v kontextu přípravy učitele. Základní pojmy a struktura RVP ZV, ŠVP. Obsahová dimenze kurikula. Učivo a jeho skladba (druhy učiva), typy didaktické analýzy. Žákovo pojetí učiva. Styly učení. Autoregulace učení. Učitelovo pojetí výuky. Vyučovací styly. Osobnostní předpoklady a profesní kompetence. Výukové cíle. Vlastnosti, taxonomie výukových cílů. Formulace výukových cílů. Učební úlohy, jejich funkce a didaktická hodnota. Taxonomie učebních úloh. Vztah výukových cílů a učebních úloh. Výukové metody. Výukové metody ve vazbě na výukové cíle a podmínky výuky. Členění výukových metod. Organizační formy výuky. Formy výuky ve vazbě na edukační cíle a vzdělávací potřeby žáků. Příprava učitele na vyučování. Struktura a fáze vyučovací hodiny. Volba struktury vyučovací jednotky. Třífázový model učení. Hodnocení jako součást edukačního procesu. Evaluace vzdělávacího programu. Autodiagnostika v práci učitele. Modely profesního učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, - odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, - popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu. Témata: Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program, schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula, obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence - průběžné plnění seminárních úkolů - zápočtový test, min. 75 % Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu: - zápočtový test, min. 75 %
Doporučená literatura
  • GREGER, D., NAJVAR, P. Educational Change in the Global Context. ORBIS SCHOLAE, 2010, 2 (4). ISSN 1802-4637..
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
  • MAŇÁK, J.; Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5..
  • Nelešovská,A., Spáčilová, H. (2008). Didaktika primární školy. Olomouc.
  • Obst, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
  • PALÁN, Zdeněk a Jaroslav MUŽÍK et al. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání. [online]. Dostupné z: http://old.nvf.cz/kvalita/dokumenty/vzdel_program.pdf.
  • Pasch M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela a Eva ŠMELOVÁ. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II.. Olomouc: UP.
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vzdělávací program a jeho tvorba. Olomouc: Tiresa, 2013..
  • Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha, Portál.
  • Švec. (1996). Praktikum didaktických dovedností. MU, Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní