Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní cvičební tvary, jejich správné provedení, nácvik ukázkového provedení, názorná aplikace metody pohybového kontrastu. Akrobacie: kotouly, stoje (na lopatkách, na rukou), přemet stranou (vlevo, vpravo) Přeskok: průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z trampolínky, gymnastický odraz a doskok, skrčka, roznožka. Hrazda: základní polohy, přešvihy, výmyk, sešin. Kladina: různé druhy chůze s doprovodnými pohyby paží a obraty, rovnovážné polohy, náskoky, seskoky, klus, poskoky Dodržování bezpečnostních zásad, nácvik konkrétních technik. Znalost dopomoci, záchrany. Chyba a motorické učení, rozlišení příčiny a následku chyby, formulace korekčních instrukcí. Vybrané metodicko-organizační formy: hromadné, skupinové cvičení, variabilní provoz, doplňková cvičení. Didaktické řídící styly. Programové učební postupy, problémové, kreativní učení. (Jednotlivá témata se prolínají a jsou často součástí několika vyučovacích jednotek.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá strukturou vyučovací jednotky tělesné výchovy a využití vědomostí z oblasti základní gymnastiky při její realizaci. Cílem výuky je naučit studenty znalostem o technice provedení vybraných cvičebních tvarů. Předmět vede k poznatkům o vyučovacích postupech základních cvičebních tvarů, k osvojení didaktických dovedností při výuce gymnastiky a znalostem odborné teorie využitelné v TV na 1. stupni škol. Důraz je kladen na osvojení dopomoci a záchrany při výuce základů akrobacie a cvičení na nářadí.
Student získá kompetenci učit vybrané gymnastické cvičební tvary dle doporučovaných metodických postupů (akrobacie, přeskok, hrazda, kladina). Umí posoudit kvalitu stěžejních částí pohybu, označit zjevné příčiny chyb a navodit správnou korekční instrukci. Umí dodržovat bezpečnostní zásady při cvičení na nářadí, zná dopomoc. Vhodně zařazuje metodicko - organizační formy a uplatňuje didaktické řídící styly. Dokáže demonstrovat pohybové dovednosti na požadované úrovni. Správně užívá tělocvičné názvosloví.
|
Předpoklady
|
schopnosti umožňující absolvovat výuku a plnění požadavků
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test
- Aktivní účast ve výuce 80 % - didaktický výstup - organizace a praktické vedení zvoleného segmentu gymnastické VJ TV na základě písemné přípravy; - osvojení metodiky a praktické zvládnutí dopomoci a záchrany v akrobacii a cvičení na nářadí. - Praktické úspěšné zvládnutí jednotlivých prvků - kotoul vpřed, kotoul vzad, stoj na rukou se záchranou, přemet stranou, přeskok - roznožka, skrčka, kladina - volná sestava s povinnými prvky: obrat, rovnovážná poloha, skok, chůze s obměnami, hrazda - výmyk a sešin se záchranou. Písemný test z odborné terminologie v tělesné výchově. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Krištofič, J. Pohybová příprava dětí (koordinační a kondiční gymnastická cvičení). Praha: Grada, 2006..
-
Nitka, J. Pohybová příprava. Olomouc: UP, 1997.
-
On-line katalogy knihoven.
-
Svatoň, V. et al. Gymnastika - akrobacie a cvičení na nářadí. Praha: NS, 1997.
-
Zítko, M.& Chrudimský, J. Akrobacie II. VHS. 2005..
-
Zítko, M. Kompenzační cvičení. Praha: NS, 1998..
-
Zítko, M. Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV, 2000..
-
Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|