Předmět: Environmentální výchova

« Zpět
Název předmětu Environmentální výchova
Kód předmětu KPV/TEV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Základní terminologie - ekologická výchova, environmentální výchova, EVVO, environmentální gramotnost, environmentální senzitivita 2) Environmentální výchova vzdělávání a osvěta (EVVO), definice, předmět, cíle, obsah v kontextu vývoje, principy, témata 3) Globální rozvojové vzdělávání (GRV), definice, předmět, cíle, obsah v kontextu vývoje, principy, témata 4) Vzdělávání pro trvale udržitelný rozvoj (VUR), udržitelný rozvoj (UR), definice, předmět, cíle, obsah v kontextu vývoje, principy, témata 5) Organizace - ADRA, Člověk v tísni 6) Organizace - ARPOK, Charita České republiky 7) EVVO, GRV a VUR na 1. stupni základní školy v kontextu s RVP ZV a legislativními dokumenty (analýza RVP ZV, zákonů, vyhlášek, strategických dokumentů) 8) Formy aplikace EVVO, GRV, VUR do vzdělávání na 1. st. základní školy (průřezové téma, projekt, školní vzdělávací program, aktivity apod.) 9) Školní koordinátor EVVO - role, kompetence, náplň práce, specializační studium 10) Vhodné edukační prostředky (metody, org. formy atd) pro aplikaci EVVO, GRV a VUR do edukačního procesu na 1. st. základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit pojem environmentální výchova vzdělávání a osvěta (EVVO), definovat předmět, cíle, obsah v kontextu vývoje - vymezit pojem globální rozvojové vzdělávání (GRV), definovat předmět, cíle, obsah v kontextu vývoje - porozumět a vysvětlit koncept udržitelného rozvoje - porozumět a vymezit vzdělávání pro trvale udržitelný rozvoj (VUR), definovat předmět, cíle, obsah v kontextu vývoje - definovat místo EVVO, GRV a VUR na 1. stupni základní školy v kontextu s RVP ZV a legislativními dokumenty - pochopit a vysvětlit podstatu provázanosti EVVO, GRV a VUR - popsat role a kompetence školního koordinátora EVVO - charakterizovat formy aplikace EVVO, GRV, VUR do vzdělávání na 1. st. základní školy (průřezové téma, projekt, školní vzdělávací program apod.) - používat vhodné edukační prostředky pro aplikaci EVVO, GRV a VUR do edukačního procesu na 1. st. základní školy Témata: Environmentální výchova vzdělávání a osvěta Globální rozvojové vzdělávání Udržitelný rozvoj, vzdělávání pro udržitelný rozvoj Formy aplikace EVVO, GRV, VUR do vzdělávání na 1. st. základní školy Edukační prostředky pro aplikaci EVVO, GRV, VUR Koordinátor EVVO

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- aktivní účast na seminářích - zpracování a prezentace zápočtové práce Požadavky pro studenty s ISP: - zpracování zápočtové práce dle pokynů vyučujícího
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní