Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata Tělesná kultura jako součást vývoje kultury lidstva, její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce a společnosti. Předmět kinantropologie, pohyb, pohybová činnost, pohybová aktivita a tělesná cvičení. Pohybové schopnosti, jejich biologický základ, struktura, zjišťování úrovně pohybových schopností. Pohybové dovednosti, motorické učení, zjišťování úrovně pohybových dovedností. Základní pojmy (výkon, výkonnost, zdatnost ? zdravotně orientovaná zdatnost). Terminologie v tělesné výchově. Pohybová aktivita v kontextu zdraví, optimální pohybový režim dítěte, Tělesná cvičení. Školní tělesná výchova, její historie, koncepce školní tělesné výchovy v ČR a v zahraničí, cíle tělesné výchovy v ČR. Bio-psycho-sociální specifika tělesné výchovy dětí v mladším školním věku, individuální přístup. Aplikovaná tělesná výchova. Metody výzkumu v tělesné výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - chápat tělesnou kulturu jako součást vývoje kultury lidstva, - vymezit kinantropologii jako vědní obor, její předmět, orientovat se v základní terminologii a používat ji v dalších navazujících disciplínách z oblasti tělesné výchovy, - orientovat se v teoretických východiscích procesu tělesné výchovy z hlediska vztahu teorie a praxe, historie a antropomotoriky, charakterizovat základní pojmy v tělesné výchově, - vysvětlit význam tělesných cvičení pro zdraví jedince a znát důsledky hypokineze - chápat problematiku pohybové aktivity dětí a její specifika v kontextu zdravého životního stylu, - orientovat se v metodice výzkumu v tělesné výchově.
Student získá přehled základních poznatků z oblasti tělesné kultury a orientaci v základních pojmech z kinantropologie. Seznámí se v významem pohybové aktivity v kontextu zdraví a strukturou optimálního pohybového režimu dne dítěte při zohlednění bio-psycho-sociálních specifik. Zorientuje se v základní terminologii v dané oblasti. Získá přehled o vývoji školní tělesné výchovy na našem území, jejích cílech a úkolech. Osvojí si základní poznatky z oblasti aplikované tělesné výchovy. Zorientuje se v možnostech výzkumu v oblasti tělesné výchovy a pohybové aktivity.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
- aktivní účast ve výuce - úspěšné absolvování písemného testu
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, K. Eileen, MAROTZ, Lynn R. (2002). Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha.
-
DYLEVSKÝ, I. (2012). Dětský pohybový systém. Praha.
-
DYLEVSKÝ, Ivan. (2009). Kineziologie: základy strukturální kineziologie.Vyd. 1.. Praha.
-
HÁJEK, J. (2012). Antropomotorika, 2. přeprac. vyd.. Praha.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.2., aktualiz. vyd.. Praha.
-
HODAŇ, B. (2000). Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc.
-
MĚKOTA, K., CUBEREK, R. (2007). Pohybové dovednosti - činnosti - výkony.. Olomouc.
-
MĚKOTA, K. NOVOSAD, J. (2007). Motorické schopnosti.. Olomouc.
|