Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům poznatky v oblasti teorie hry, historii dětské hry v pojetí filosofů, psychologů, pedagogů, seznámit s moderním pojetím her vycházející ze sociálního konstruktivismu, představit hru jako terapeutický prostředek, seznámit s hračkou. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: " orientovat se v terminologii v oblasti hry " charakterizovat teorie hry v historickém kontextu z pohledu významných myslitelů " definovat druhy her z různých hledisek " vysvětlit sociální konstruktivismus " plánovat herní aktivity " využívat hru jako prostředek pedagogické diagnostiky ve vztahu k edukačním cílům předškolního vzdělávání " charakterizovat hračku Témata: teorie her, pojetí her, sociální konstruktivismus, tvorba plánu herních aktivit, využití hry jako prostředku pedagogické diagnostiky ve vztahu k edukačním cílům předškolního vzdělávání, místo hry v edukačním procesu mateřské školy, hračka, její druhy a vlastnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na úspěšné splnění předmětu Student musí pro úspěšné absolvování předmětu splnit následující požadavky: 1. Aktivní účast na výuce - minimálně 75 % docházky. 2. Studium odborné literatury - seznámení se s doporučenou literaturou k tématům předmětu. 3. Vytvoření pozorovacího archu - návrh vlastního pozorovacího archu zaměřeného na hru dětí předškolního věku (obsahuje kritéria pozorování, způsob záznamu, reflektivní část). 4. Hospitace v mateřské škole - aktivní účast na hospitacích v MŠ, aplikace vlastního pozorovacího archu, zpracování a reflexe získaných poznatků. 5. Závěrečný test Alternativní splnění požadavků při vysoké absenci (více než 25 % výuky): - Rozšířená seminární práce - vypracování obsáhlejší písemné práce (8-10 normostran) na zvolené téma související s teorií hry, zahrnující literární rešerši a vlastní reflexi. - Individuální hospitace - realizace a dokumentace pozorování herních aktivit dětí předškolního věku mimo organizované hospitace, zpracování výstupu dle stanovených kritérií. Splnění všech bodů je podmínkou pro udělení kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
BORECKÝ, V. (1982). Světy hraček. Knihovnička Vlasty; sv. 8. Praha: Mona.
-
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : GRADA Publishing.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: GRADA Publishing.
-
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. a a SYSLOVÁ, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
-
MATĚJČEK, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Vyd. 1.. Praha: Grada Publishing.
-
MILLAROVÁ, S. (1978). Psychologie hry. Praha: Panorama.
-
Suchánková. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
|