Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretická a praktická příprava studenta plánovat, realizovat a reflektovat výuku elementárního čtení a psaní 1. Vymezení pojmů v oblasti čtenářské gramotnosti 2. Vývoj a předstupně písma 3. Faktory ovlivňující výsledek psaní, diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 4. Kvalitativní znaky písma (jednotažné lineární písmo, Comenia Script) 5. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula 6. Historické metody ve výuce čtení a psaní 7. Aktuální a alternativní metody ve výuce čtení a psaní (analyticko-syntetická metoda, globální metoda, genetická metoda, metoda Dobrého startu,...) 8. Grafomotorická cvičení, tělovýchovné chvilky, dechová, hlasová a artikulační cvičení 9. Přípravná třída 10. Specifika motivace v 1. ročníku 11. Rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti, čtenářské strategie 12. Problematika formativního hodnocení ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět zahrnuje diagnostiku předpokladů pro čtení a psaní jako významného ukazatele zralosti a připravenosti dítěte pro vstup do školy. Studenti porozumí primárním psychologickým aspektům, které ovlivňují nácvik elementárního čtení a psaní. Osvojí si vědomosti a dovednosti umožňující aplikaci vyučovacích forem, metod a strategií, které rozvíjejí čtenářskou a písařskou gramotnost a kritické myšlení. Orientují se v historických, aktuálních a alternativních metodách prvopočátečního čtení a psaní. Teoreticky i prakticky zvládnou postupy při výuce čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou a problematiku přípravy učitele na vybrané typy hodin čtení a psaní.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace studenta v oblasti obecné pedagogiky, didaktiky a pedagogické diagnostiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta
aktivní účast na cvičeních (max 2 absence) průběžné plnění úkolů dle pokynů vyučujícího vedení předmětového portfolia vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma vytvoření portfolia uvolňovacích cviků pro přípravné období psaní didaktický test
|
Doporučená literatura
|
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha.
-
FASNEROVÁ,M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
-
Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
-
HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
-
SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
-
SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
-
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
-
WILDOVÁ, R. a kol. (2012). Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
|