Předmět: Didaktika prvopočátečního čtení

« Zpět
Název předmětu Didaktika prvopočátečního čtení
Kód předmětu KPV/TCTE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti budou vybaveni dovedností naučit žáky v elementárním ročníku číst a psát i alternativními metodami a především analyticko-syntetickou metodou.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metodickou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. Výukové strategie, se kterými budou studenti v rámci tohoto seznámeni, úzce reagují na kurikulární reformu v současné škole.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metodickou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. Výukové strategie, se kterými budou studenti v rámci tohoto seznámeni, úzce reagují na kurikulární reformu v současné škole.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

80% účast na seminářích, vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ.
Doporučená literatura
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • FASNEROVÁ,M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní