Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se orientují v pojetí, cílech a úkolech přírodovědných předmětů. Analyzují obsah učiva a zabývají se otázkami uplatňování vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědných předmětů v jednotlivých obdobích. 1. Přírodovědné vzdělávání (vzdělávací obsah kurikula, očekávané výstupy, klíčové kompetence) 2. Didaktika prvouky - specifika pojetí a obsahu 3. Didaktika přírodovědy - specifika pojetí a obsahu 4. Konstruktivistické pojetí edukačního procesu v přírodovědných předmětech 5. Kooperativní strategie v přírodovědném vzdělávání 6.Experiment a pozorování 7. Badatelsky orientovaná výuka 8. Přírodovědné projekty 9. Integrovaná tematická výuka 10. Environmentální výchova 11. Dopravní výchova 12. Didaktická analýza a reflexe výuky s využitím strategií profesního učení a kolegiální spolupráce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení na 1. stupni speciálních základních škol a zvláštních škol. Zahrnuje okruhy botanické, zoologické a fyzikální. Zaměřuje se na vytváření základních vědomostí a dovedností, které se u žáků budou dále rozvíjet. Orientuje se na pojetí, cíle a úkoly přírodovědných předmětů. Analyzuje obsah učiva včetně integračních součástí, zabývá se otázkami uplatnění vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
- aktivní účast na cvičeních (max 2 omluvené absence) - zpracování projektu dle zadání vyučujícího (metodický materiál pro realizaci výuky přírodovědy v konstruktivistickém pojetí - BOV, ITV, projektové vyučování, ...) - didakticko-faktografická analýza projektu při kolokviu - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (minerálů, hornin, rostlin a živočichů)
|
Doporučená literatura
|
-
Bílek, Rychtera, Slabý. (2008). Konstruktivismus ve výuce přírodovědných předmětů. Olomouc.
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
-
Jeřábek, Tupý. (2007). RVP ZV. Praha.
-
Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
-
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
Kašová,J. (1997). Škola trochu jinak. (Projektové vyučování v teorii i praxi). IUVENTA, Kroměříž.
-
KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
Tomková, A. (2007). Program čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha.
|