Předmět: Člověk a jeho svět 2 - didaktika přírodovědy

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět 2 - didaktika přírodovědy
Kód předmětu KPV/TC2Q
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti se orientují v pojetí, cílech a úkolech přírodovědných předmětů. Analyzují obsah učiva a zabývají se otázkami uplatňování vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědných předmětů v jednotlivých obdobích. 1. Přírodovědné vzdělávání (vzdělávací obsah kurikula, očekávané výstupy, klíčové kompetence) 2. Didaktika prvouky - specifika pojetí a obsahu 3. Didaktika přírodovědy - specifika pojetí a obsahu 4. Konstruktivistické pojetí edukačního procesu v přírodovědných předmětech 5. Kooperativní strategie v přírodovědném vzdělávání 6.Experiment a pozorování 7. Badatelsky orientovaná výuka 8. Přírodovědné projekty 9. Integrovaná tematická výuka 10. Environmentální výchova 11. Dopravní výchova 12. Didaktická analýza a reflexe výuky s využitím strategií profesního učení a kolegiální spolupráce

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení na 1. stupni speciálních základních škol a zvláštních škol. Zahrnuje okruhy botanické, zoologické a fyzikální. Zaměřuje se na vytváření základních vědomostí a dovedností, které se u žáků budou dále rozvíjet. Orientuje se na pojetí, cíle a úkoly přírodovědných předmětů. Analyzuje obsah učiva včetně integračních součástí, zabývá se otázkami uplatnění vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

- aktivní účast na cvičeních (max 2 omluvené absence) - zpracování projektu dle zadání vyučujícího (metodický materiál pro realizaci výuky přírodovědy v konstruktivistickém pojetí - BOV, ITV, projektové vyučování, ...) - didakticko-faktografická analýza projektu při kolokviu - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (minerálů, hornin, rostlin a živočichů)
Doporučená literatura
  • Bílek, Rychtera, Slabý. (2008). Konstruktivismus ve výuce přírodovědných předmětů. Olomouc.
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
  • DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
  • Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
  • Jeřábek, Tupý. (2007). RVP ZV. Praha.
  • Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • Kašová,J. (1997). Škola trochu jinak. (Projektové vyučování v teorii i praxi). IUVENTA, Kroměříž.
  • KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
  • PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
  • Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
  • PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
  • PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
  • Tomková, A. (2007). Program čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní