Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Aktuální řešení speciálních vzdělávacích potřeb v praxi primárního vzdělávání v souladu s platnou legislativou 2. Oblasti, stupně a obsah podpůrných opatření (organizace výuky, modifikace vyučovacích metod a forem, úprava obsahu vzdělávání, pomůcky, hodnocení, příprava na výuku, úprava prostředí, práce s třídním kolektivem,...) 3. Povinnosti pedagogických pracovníků v implementaci vyrovnávacích a podpůrných opatření, spolupráce se zákonnými zástupci, činnost ŠPP 4. Tvorba IVP a PLPP 5. Žák s LMP a potřebou podpory z důvodu zdravotního stavu 6. Žák s narušenou komunikační schopností, žák s PAS 7. Žák se specifickou poruchou učení, pozornosti a chování, žák s ADHD 8. Žák z odlišných kulturních a životních podmínek, s odlišným mateřským jazykem 9. Žák nadaný či mimořádně nadaný, žák s dvojí výjimečností 10. Diferenciace a individualizace výuky (tandemová výuka, spolupráce s AP, členy ŠPP)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Připravit studenta na práci s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, k implementaci poznatků z pedagogické diagnostiky do praxe primárního vzdělávání, k porozumění aspektům individualizace výuky na základě speciálních vzdělávacích potřeb žáka, k reflexi postavení žáka se SVP v kolektivu třídy a na roli primárního pedagoga v budování klimatu třídy podnětného a bezpečného pro vzdělávání žáka se SVP. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozumět odborným pojmům z oblasti speciálních vzdělávacích potřeb - popsat aktuální podmínky pro vzdělávání žáků se SVP v primární škole - definovat speciální vzdělávací potřeby v souladu s typem znevýhodnění žáka - vysvětlit postup tvorby individuálního vzdělávacího plánu a porozumět jeho významu ve vzdělávání žáka se SVP - rozumět postavení žáků s SVP v třídním kolektivu a roli třídního učitele v práci s klimatem třídy - vysvětlit náplň práce pedagogů a dalších profesí podílejících se na naplňování speciálních vzdělávacích potřeb (ŠPP, PPP, SPC,...) a porozumět principům spolupráce těchto profesí
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence - písemné zpracování průběžných seminárních úkolů - vytvoření předmětového portfolia Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu: - písemné zpracování průběžných seminárních úkolů - vytvoření předmětového portfolia
|
Doporučená literatura
|
-
http://katalogpo.upol.cz/.
-
https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10847.
-
Jucovičová, D., Žáčková, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. 2. vydání.. Praha: Portál.
-
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování. Praha: D + H, 2017. 206 s. ISBN 978-80-87295-25-0..
-
Kostelecká Yvona. (2013). Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha.
-
Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno.
-
Michalová. Specifické porzchy učení.
-
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
-
ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. . Praha.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
-
Zilcher L., Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha.
|