Předmět: Seminář k dějinám primární pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Seminář k dějinám primární pedagogiky
Kód předmětu KPV/SEP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: (se zaměřením na oblast primárního školství ve spektru dějin výchovy) Společenská funkce výchovy, otázky cíle výchovy, faktory rozvoje lidského jedince, úloha učitele, žáka, rodiny a širšího společenského prostředí ve výchově Přístupy ve výchovně vzdělávacím procesu, pedagogické směry Školské soustavy a výchovné teorie v průběhu historického vývoje Pojetí výchovy v dílech významných myslitelů Pojetí výchovy v demokratické společnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 3 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " zachytit historický vývoj primárního vzdělávání a postihnout podstatu myšlenkových přístupů k výchově v jednotlivých historických epochách; " prezentovat reflexi cílů a obsahu výchovy v kontextu různých období i současných trendů; " postihnout podstatu myšlenkových přístupů k výchově a pochopit základní role vychovávaného a vychovatele ve spektru dějin výchovy; " popsat přínos významných pedagogů, filozofů a myslitelů k otázce výchovy a analyzovat jejich klíčová díla; " provádět komparace jednotlivých výchovných přístupů a názorů a interpretovat základní charakteristiky pedagogických směrů 19. a 20. století; " charakterizovat soudobé pojetí výchovy v kontextu jejího historického vývoje; " charakterizovat současný školský systém na podkladě soudobé vzdělávací politiky v kontextu jejího vývoje.
Předmět na podkladě seznámení s historií primárního školství a jejími předními představiteli vede studenty k systematizaci a interpretaci základních pedagogických jevů a zákonitostí, pomáhá jim najít odpovědi na základní pedagogické otázky a nastiňuje možnosti jejich řešení.
Předpoklady
Všeobecný přehled v oblasti pedagogiky, výchovy, filozofie a historie + práce s odbornou literaturou a zdroji

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studenti vypracují organogram vývoje primárního školství na našem území + ústní prezentace. Studenti s ISP: Doporučena 30% účast ve výuce + Splnění požadavků dle individuální konzultace s vyučující
Doporučená literatura
  • (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR.
  • CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů I. (od starověku k osvícenství).
  • CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů II. (devatenácté století).
  • CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů III. (dvacáté století).
  • CHLUP, O. (1955). Čítanka k dějinám pedagogiky. Praha: SPN.
  • STÖRIG, H. J. (2007). Malé dějiny filosofie.
  • ŠTVERÁK, V. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky.. Praha: Karolinum.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní