Vyučující
|
-
Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: (se zaměřením na oblast primárního školství ve spektru dějin výchovy) Společenská funkce výchovy, otázky cíle výchovy, faktory rozvoje lidského jedince, úloha učitele, žáka, rodiny a širšího společenského prostředí ve výchově Přístupy ve výchovně vzdělávacím procesu, pedagogické směry Školské soustavy a výchovné teorie v průběhu historického vývoje Pojetí výchovy v dílech významných myslitelů Pojetí výchovy v demokratické společnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 3 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " zachytit historický vývoj primárního vzdělávání a postihnout podstatu myšlenkových přístupů k výchově v jednotlivých historických epochách; " prezentovat reflexi cílů a obsahu výchovy v kontextu různých období i současných trendů; " postihnout podstatu myšlenkových přístupů k výchově a pochopit základní role vychovávaného a vychovatele ve spektru dějin výchovy; " popsat přínos významných pedagogů, filozofů a myslitelů k otázce výchovy a analyzovat jejich klíčová díla; " provádět komparace jednotlivých výchovných přístupů a názorů a interpretovat základní charakteristiky pedagogických směrů 19. a 20. století; " charakterizovat soudobé pojetí výchovy v kontextu jejího historického vývoje; " charakterizovat současný školský systém na podkladě soudobé vzdělávací politiky v kontextu jejího vývoje.
Předmět na podkladě seznámení s historií primárního školství a jejími předními představiteli vede studenty k systematizaci a interpretaci základních pedagogických jevů a zákonitostí, pomáhá jim najít odpovědi na základní pedagogické otázky a nastiňuje možnosti jejich řešení.
|
Předpoklady
|
Všeobecný přehled v oblasti pedagogiky, výchovy, filozofie a historie + práce s odbornou literaturou a zdroji
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Studenti vypracují organogram vývoje primárního školství na našem území + ústní prezentace. Studenti s ISP: Doporučena 30% účast ve výuce + Splnění požadavků dle individuální konzultace s vyučující
|
Doporučená literatura
|
-
(2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR.
-
CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů I. (od starověku k osvícenství).
-
CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů II. (devatenácté století).
-
CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů III. (dvacáté století).
-
CHLUP, O. (1955). Čítanka k dějinám pedagogiky. Praha: SPN.
-
STÖRIG, H. J. (2007). Malé dějiny filosofie.
-
ŠTVERÁK, V. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky.. Praha: Karolinum.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
|