Předmět: Regionální inherence

« Zpět
Název předmětu Regionální inherence
Kód předmětu KPV/REN@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení pojmů region, regionální prvek, vlastenectví, národní a kulturní identita. Kulturní hodnoty a tradice svého regionu. Tradice regionu a jeho kulturně historické dědictví. Regionální vlastivěda v RVP ZV (vzdělávací oblasti a integrace učiva o regionu). Náměty pro pedagogickou praxi se zaměřením na regionální vlastivědu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zápočet - 3 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Důraz kladen na regionální problematiku, využití teoretických poznatků v praxi (práce s RVP ZV v oblasti Člověk a jeho svět).
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Znalosti z oblasti geografie, historie, společenských věd a regionu v rozsahu učiva základní školy a všeobecná orientace v oblasti didaktiky vlastivědy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Průběžné vypracování úkolů. Prezentace vybrané významné osobnosti svého regionu pro žáky 4. nebo 5. ročníku ZŠ.
Doporučená literatura
  • PARKAN, F a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka.. Praha: PdF UK.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online].. Praha: VUP.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. (2012). Edukační potenciál muzea. Olomouc, UP.
  • UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
  • VAVRDOVÁ, A. (2014). Olomouc a já - pracovní sešit k regionální učebnici pro 4. a 5. ročník ZŠ. pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava: MONTANEX.
  • Vavrdová, A. (2014). Olomouc a já - regionální učebnice pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní